22-Mar-2022, 10:12 AM
(22-Mar-2022, 09:46 AM)berth9999 schreef:(22-Mar-2022, 01:18 AM)365cycle schreef:(21-Mar-2022, 11:32 PM)berth9999 schreef: Bij een motor in het achterwiel zullen ketting en cassette/kettingblad minder slijten.Daar wil ik nog wel wat twijfel over zaaien: Is dit niet sterk afhankelijk van hoe je een fiets precies gebruikt?
Een motor in het achterwiel heeft bij steile hellingen mogelijk te weinig koppel om echt wat toe te voegen. Stevige mannenbenen hebben meer koppel dan een elektromotor. De ketting krijgt dus meer "klappen" als je op eigen kracht moet klimmen met een elektromotor in het achterwiel, dan wanneer die elektromotor heel gelijkmatig z'n vermogen afgeeft en je daardoor zelf ook gelijkmatig kan blijven trappen.
Leuke theorie. De meeste fietsmotoren geven kracht als je zelf kracht geeft en niet gelijkmatig.
Bij een middenmotor hebben ketting en cassette te maken met de krachten van zowel de berijder als van de motor. Bij een achterwielmotor komen alleen de krachten vanuit de benen van de fietser daarop terecht. Bij een 25 km/u fiets is dit -blijkbaar- nog niet een onoverkomelijk* issue. Bij Speed Pedelecs slijten ketting en cassette enorm veel sneller bij een middenmotor. Om de 3000 km ketting en cassette vervangen is niet vreemd bij een middenmotor op een SP.
(*=Ik lees b.t.w. dat ook op 25 km/u vrachtfietsen zoals de Bullitt de ketting/cassette behoorlijk snel slijt met een middenmotor.)
Een middenmotor heb ik nog niet gezien bij een trike, alleen voorop of in het achterwiel.
Zijn er ervaringen van mensen die in de bergen hebben gefietst met een trike met ofwel motor voor ofwel achter?