31-Mar-2022, 09:28 PM
Och met 190 km in de week moet dat best wel lukken hoor. Dan is de basis er wel. Ik heb wel de neiging om met ongeveer vaste ritten zo te rijden dan op het eind van de Rit de kwartjes ook echt wel op zijn. Dat moet je met zo'n lange rit natuurlijk niet doen. Dan kun je beter op een langzamer tempo, niet op volle kracht jakkeren.
De Oliebollentocht in Utrecht die ik heb mee gereden, was 100 km heen de dag ervoor, dan de tocht rijden en na afloop nog de 100 km terug naar huis. Dat was wel wat veel vooral omdat er wat weinig eten in de tank gedaan was. Dan is ie op een gegeven moment wel helemaal leeg. Gelukkig was dat op 8 km van huis. Met een normale avondmaaltijd was me dat niet gebeurd. Ik reed toen ongeveer 80-100km woon werk in de week.
Het scheelt erg veel of je een fijn lopende route hebt, met weinig start stop onderweg, of steeds door onbekende steden moet navigeren, waar de fietsinfrastructuur misschien wel iets te wensen overlaat... Probeer vast stukken van de route uit, als je daar nog niet bekend bent.
Lange ritten maken vraagt echt een andere instelling dan korte ritjes. Een langere pauze en goed en rustig eten onderweg kan je ook helpen de tank weer te vullen. Ik heb vaak wel behoefte aan wat hartiger eten dan al die suikers. Stoppen als het zin heeft, en doorrijden als het loopt kan een goed insteek zijn. Soms is er gewoon een erg mooi plekje om te stoppen, of is het toch nodig om de route opnieuw in te stellen, iets aan of uit trekken of zo. Ik vind het zonde om te stoppen als alles prima loopt en het lekker rolt, gewoon omdat er een bepaalde periode verstreken is.
Tot mijn verbazing reed ik begin dit jaar al per ongeluk een 200 km plus. Gewoon rustig aan, genoeg en frequent eten, dus voordat je honger hebt.
Afgelopen vrijdag een lange rit gemaakt met de gravelligfiets. Een heerlijke lange pauze gehouden met een kopje warme soep (brandertje mee) en een paar broodjes, bij het archeologisch park in Xanten, lekker in de zon, mooi plekje, hele picknick tafel ter beschikking. Afkoelen en dan stram worden, kan een probleem zijn. Maar vanwege de warmte had ik daar geen last van. Geen idee hoeveel ik gereden heb, zo zonder teller maar het was best veel, waarvan een deel onverhard en of bergje op.
Mijn grootste fouten onderweg;
te weinig eten
te hard van start gaan
als je in een vreemde stad de weg kwijt raakt, niet stoppen maar dom door rijden.
slechte routeplanning waardoor je veel tijd en energie verliest.
Het is allemaal vooraf te voorkomen, maar als het je gebeurt is doe je er weinig meer aan.
De Oliebollentocht in Utrecht die ik heb mee gereden, was 100 km heen de dag ervoor, dan de tocht rijden en na afloop nog de 100 km terug naar huis. Dat was wel wat veel vooral omdat er wat weinig eten in de tank gedaan was. Dan is ie op een gegeven moment wel helemaal leeg. Gelukkig was dat op 8 km van huis. Met een normale avondmaaltijd was me dat niet gebeurd. Ik reed toen ongeveer 80-100km woon werk in de week.
Het scheelt erg veel of je een fijn lopende route hebt, met weinig start stop onderweg, of steeds door onbekende steden moet navigeren, waar de fietsinfrastructuur misschien wel iets te wensen overlaat... Probeer vast stukken van de route uit, als je daar nog niet bekend bent.
Lange ritten maken vraagt echt een andere instelling dan korte ritjes. Een langere pauze en goed en rustig eten onderweg kan je ook helpen de tank weer te vullen. Ik heb vaak wel behoefte aan wat hartiger eten dan al die suikers. Stoppen als het zin heeft, en doorrijden als het loopt kan een goed insteek zijn. Soms is er gewoon een erg mooi plekje om te stoppen, of is het toch nodig om de route opnieuw in te stellen, iets aan of uit trekken of zo. Ik vind het zonde om te stoppen als alles prima loopt en het lekker rolt, gewoon omdat er een bepaalde periode verstreken is.
Tot mijn verbazing reed ik begin dit jaar al per ongeluk een 200 km plus. Gewoon rustig aan, genoeg en frequent eten, dus voordat je honger hebt.
Afgelopen vrijdag een lange rit gemaakt met de gravelligfiets. Een heerlijke lange pauze gehouden met een kopje warme soep (brandertje mee) en een paar broodjes, bij het archeologisch park in Xanten, lekker in de zon, mooi plekje, hele picknick tafel ter beschikking. Afkoelen en dan stram worden, kan een probleem zijn. Maar vanwege de warmte had ik daar geen last van. Geen idee hoeveel ik gereden heb, zo zonder teller maar het was best veel, waarvan een deel onverhard en of bergje op.
Mijn grootste fouten onderweg;
te weinig eten
te hard van start gaan
als je in een vreemde stad de weg kwijt raakt, niet stoppen maar dom door rijden.
slechte routeplanning waardoor je veel tijd en energie verliest.
Het is allemaal vooraf te voorkomen, maar als het je gebeurt is doe je er weinig meer aan.