10-Jul-2022, 06:38 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10-Jul-2022, 07:29 PM door PietV*.)
Eerst wat algemeen. Fietsbanden zijn gemaakt voor éénsporige tweewieler, hebben een bijna evenredige hoogte/breedte verhouding en zijn van het type diagonaal. D.w.z dat de koorlagen van het karkas gekruist of diagonaal geweven zijn.
Dat maakt de band zijdelings stabiel, de ronde vorm maakt verkanting in bochten gemakkelijk en geeft voldoende comfort. Nadeel van een diagonale band is dat de rolweerstand groter is. Het diagonale weefsel, ingepakt in een rubber compound, absorbeert meer energie dan een radiaal geweven band.
Onder een meersporige fiets, een driewieler die niet verkant, tenzij die dreigt om te kippen, heeft de band de neiging om een bochten zijdelings te vervormen. Door vervorming volgen de banden op het wegdek niet dezelfde bochtstraal als de ingestuurde velgen. Dat heet de drifthoek.
https://www.mvwautotechniek.nl/drifthoek/
Gelukkig hebben diagonale banden minder last van driften dan radiale.
Dankzij die drift in snel genomen bochten hebben diagonale banden, die onder invloed van een negatieve wielvlucht aan de onderzijde naar buiten zijn geplaatst en daardoor meer zijdelingse stabiliteit geeft, de neiging om onder invloed van de centrifugale krachten op het meest belaste wiel door vervorming op het volledige loopvlak af te rollen.
Het slijtagebeeld op de foto's van Bas_ligfiets heeft volgens mij zeer weinig te maken met de negatieve wielvlucht of camber.
Als het de band van het rechter voorwiel is, dan is er voornamelijk sprake van teveel toespoor en constante zijdelingse wringing band/wegdek.
Ik heb wel aangenomen dat de getoonde band aan de bovenzijde in de rijrichting staat. Dus rechts is de versleten buitenzijde van het loopvlak. Anders is er sprake van teveel uitspoor. Dan is de binnenzijde van het loopvlak bovenmatig versleten.
Dat maakt de band zijdelings stabiel, de ronde vorm maakt verkanting in bochten gemakkelijk en geeft voldoende comfort. Nadeel van een diagonale band is dat de rolweerstand groter is. Het diagonale weefsel, ingepakt in een rubber compound, absorbeert meer energie dan een radiaal geweven band.
Onder een meersporige fiets, een driewieler die niet verkant, tenzij die dreigt om te kippen, heeft de band de neiging om een bochten zijdelings te vervormen. Door vervorming volgen de banden op het wegdek niet dezelfde bochtstraal als de ingestuurde velgen. Dat heet de drifthoek.
https://www.mvwautotechniek.nl/drifthoek/
Gelukkig hebben diagonale banden minder last van driften dan radiale.
Dankzij die drift in snel genomen bochten hebben diagonale banden, die onder invloed van een negatieve wielvlucht aan de onderzijde naar buiten zijn geplaatst en daardoor meer zijdelingse stabiliteit geeft, de neiging om onder invloed van de centrifugale krachten op het meest belaste wiel door vervorming op het volledige loopvlak af te rollen.
Het slijtagebeeld op de foto's van Bas_ligfiets heeft volgens mij zeer weinig te maken met de negatieve wielvlucht of camber.
Als het de band van het rechter voorwiel is, dan is er voornamelijk sprake van teveel toespoor en constante zijdelingse wringing band/wegdek.
Ik heb wel aangenomen dat de getoonde band aan de bovenzijde in de rijrichting staat. Dus rechts is de versleten buitenzijde van het loopvlak. Anders is er sprake van teveel uitspoor. Dan is de binnenzijde van het loopvlak bovenmatig versleten.