11-Jul-2022, 11:29 PM
(11-Jul-2022, 10:46 AM)PietV* schreef: Ik heb de stuurgeometrie van de DF nooit gemeten. Maar met de lange stuurplaten kan het zo maar zijn dat het virtuele draaipunt zodanig naar buiten is verplaatst, dat de schuurstraal van positief naar negatief is gegaan.
(11-Jul-2022, 02:56 PM)PietV* schreef: Ik kan elk velomobiel controleren op sporing. Met de rei en de centimeter, maar ook met lasermeting. Met lasermeting kun je gelijk zien of er verschil ontstaat in onbelaste en belaste meting. Ik stel de sporing af zittend in de Alleweder. Heb een hulpstuk met linkse en rechtsdraad en kan de sporing traploos op de halve mm nauwkeurig afstellen.
Mijn DF #257 (van september 2021) heeft lange stuurplaten. Naar mijn inzicht heeft deze nog steeds een positieve schuurstraal, maar ik laat dit graag door een deskundige dubbelchecken. @PietV Mag ik hiervoor een keer langs (Zeewolde?) rijden? Ik ben namelijk ook wel benieuwd naar de heel nauwkeurige meting van de sporing. Ik ben van plan om deze week de fijnafstelling op mijn DF te monteren, dus daarna lijkt me het ideale moment.
Volgens mij ontstaat de discussie over de juiste sporing bij DF's steeds opnieuw, omdat Peter (van ICB) de sporing standaard onbelast meet en een DF belast meer toespoor heeft dan onbelast. Mijn DF heeft belast (met slechts 60 kg en lange, zachte veren) ruim 1 mm meer toespoor dan onbelast. Een neutrale sporing onbelast geeft dus bij het rijden meer dan 1 mm toespoor. Ik ben het er overigens mee eens dat het beter is om de sporing belast te meten. Maar als je natuurlijk grofweg "weet" wat het verschil is (tussen onbelast en belast) en je toch maar met een nauwkeurigheid van 3 of 4 mm kan instellen dan maakt het allemaal wat minder uit.
Mijn ervaring met de sporing is dat ik mijn DF aanvankelijk gevaarlijk vond bij windvlagen van opzij (ze werden verstrekt) en na het één volle slag uitdraaien van de stuurkogel aan de stuurstang, deze nu veel beter reageert op windvlagen van opzij (nog steeds zijwindgevoelig, maar windvlagen worden gedempt). Mijn recente grove meting geeft een toespoor van bijna 4 mm (over ~46 cm) belast aan, dus ik verwacht dat daar met de fijnafstelling nog wat te optimaliseren is.