21-Jul-2022, 08:28 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 21-Jul-2022, 08:31 AM door 365cycle.)
(21-Jul-2022, 04:43 AM)ZoefZoef schreef: Kort nadat jij je rode DFXL had gekocht kwam er een blauwzwarte ip de markt in België met ondersteuning erin. Kreeg spontaan zin om die te kopen, zo fraai vond ik m maar ik kon me inhouden.Ik kan me vergissen maar volgens mij heb ik nooit een rode DFXL gehad Wel een grijs/witte. Het oude beestje dat ik nu heb is blauw.
(21-Jul-2022, 07:50 AM)Wim -de roetsende schreef:De DF XL is volgens mij niet meetbaar zwaarder en evenmin merkbaar langzamer dan de gewone DF. Ik kan uit ervaring zeggen dat die schroefjes in het deksel pijnlijk zijn als je ze raakt met je knieën. Tenzij je echt te laag zit en niet over de neus heen kan kijken zou ik me geen zorgen maken over het formaat van de DF XL. Als je qua "afmetingen" precies op de grens zit, heeft dat een groot voordeel: Bijna 2x zoveel fietsen om uit te kiezen.Citaat:Volgens mij zal de gewone DF beter bij me passen. Ik heb geen schoenmaat 50 en zit ook niet tegen de 2m aan
Ik ben 1.77m met schoenmaat 44 en paste net in de gewone DF. Maar het heeft ook echt met je lichaamsverhoudingen te maken, want er zijn ook mensen van 1.80m die erin passen.
(21-Jul-2022, 07:50 AM)Wim -de roetsende schreef: In de MilanSL pas ik ook net, terwijl er kerels van bijna 1.90m in fietsen. Ik begrijp daar werkelijk niets van. Ik zit bijna klem met mijn schouders, ik raak bijna met mijn hakken de bodem, ik raak bijna de bovenkant van de body, enz.Ik pas er ook in De battle mountain kap kan dan alleen niet meer dicht. Ik heb geen extreem brede schouders of heupen, alleen als ik heel diep inadem en m'n borst spreid kan ik beide zijkanten raken. Ik raak wel de binnenkant van de wielkuip als ik m'n been strek (tenzij ik een beetje "naar het midden" trap en het stuur heen en weer beweeg). Kan er alleen in rijden door het crankstel iets hoger te monteren, en dan ook met hele korte cranks, zo kort dat snel optrekken wat lastig wordt (130mm), maar op duurvermogen heeft dat (mogeljk na wat training) niet zoveel invloed. Ook krijg ik in de standaard fiets een beetje een S-bocht in m'n nek. Veel lange SL-rijders laten een stukje carbon onderaan de muts weg halen om wat meer ruimte te maken voor hun nek, soms wordt daar zelfs weer een versteviging achter gemaakt. Zonder die aanpassing houd ik het in een SL denk ik net lang genoeg uit om een korte wedstrijd te rijden. LEL ofzo.
Als ik mijn hakken naar beneden druk, dan raak ik de bodem, trek ik mijn hakken op, dan raak ik de body. Dus hoe die grote kerels erin passen is mij een raadsel.
En dat is denk ik de strekking van het verhaal van die lange SL-rijders: Comfortabel is het niet, snel is het wel. Eén van de weinige segmenten waar ik ooit met heftige wind ver boven de 60 km/h reed, daar heb ik m'n 2e tijd gereden terwijl ik aan het testen was of de SL van m'n vriendin nog goed reed. Met een dichtgetaped gat in de linkerzijkant dus, en met overal scheuren en gaten die de stroomlijn niet verbeteren.
De stroomlijn van een SL is slechter dan die van de GT, die op zijn beurt weer een slechtere stroomlijn heeft dan een (gesloten) 4.2. Het kleinere frontaal oppervlak compenseert dat echter ruimschoots, en als het tempo flink oploopt merk je dat duidelijk. Ik vind snelheid belangrijk, maar voor sommige anderen is velomobiel rijden niet meer of minder dan snelheid, en dan is het proppen geblazen