12-Oct-2022, 10:49 AM
(12-Oct-2022, 09:32 AM)Bacchus schreef: Even de natuurkundige benadering: Is het niet de kracht van de ketting op de achteras, of misschien dus het koppel op het aangrijpingspunt op de cassette, dat je wiel uit het midden trekt? Als je vergelijkbare combinaties op je binnen- en buitenblad hebt kun je dat vergelijken, bv 34-16 tov 50-23, die eerste heeft een groter koppel (grotere kracht in de ketting en grotere arm tov midden van het wiel) dan de andere.Die telt ongetwijfeld mee, maar het zou me niet verbazen als het alle keren dat ik het geprobeerd heb in dezelfde versnelling gebeurde; sowieso één keer na inhalen van een klein tractortje op de Zeelandbrug (op het fietspad dus, ze zijn er aan het werk), één keer bij het weer optrekken vanaf de sluis, en één keer na het optrekken vanaf de rotonde. Als ik voluit wil optrekken zit ik vrij snel op het tweede of derde tandwiel in de cassette, maar dan haal ik door tot 170 rpm ofzo, en dan schakelen om te zorgen dat ik boven de 130/140 blijf. Boven de 170 zakt het koppel in, onder de 130 kan ik niet genoeg koppel leveren om te voorkomen dat het vermogen inzakt.