30-Dec-2022, 08:15 PM
(30-Dec-2022, 05:35 PM)Lopopodium schreef:(30-Dec-2022, 05:07 PM)365cycle schreef: Dat maakt de markt voor ligfietsen steeds kleiner. Er zijn een paar punten waarop een ligfiets betere papieren heeft dan een E-bike;
- COMFORT!
- ongevoeligheid voor wind;
- actieradius;
- veiliger bij vallen/aanrijdingen;
Naar mijn mening sla je de grootste troef over: geen zadelpijn. Of dat valt bij jou onder het kopje comfort, wat mij een beetje een te grote grabbelton is met die term. Met het gebrek aan zadelpijn moet menig recreatieffietser van toertochten toch wel overgehaald kunnen worden. Het was voor mij de reden, in ieder geval. De rest is mooi meegenomen.
Er zijn nog wel meer troeven:
-Ligfietsen ondersteunen de fietsers in de meest natuurlijke houding. Dit betekent ook:
-Geen rugklachten
-Geen nekklachten
-Geen arm- pols- of schouderklachten omdat je niet op je stuur leunt.
Dit heet ergonomisch. Juist voor mensen met klachten in het ergonomische spectrum is een ligfiets een uitkomst. Bij een elektrische fiets blijven deze klachten.
En nog iets in de toekomst:
Per 1 januari is de helm verplicht bij de scooter.
Veel jonger kiezen nu niet meer voor de scooter, maar voor de fatbike.
Op een fatbike ga je even hard en heb je geen helmplicht.
De klachten over het rijgedrag van fatbike's is vergelijkbaar met de klachten over het rijgedrag van scooters.
De helmplicht is er officieel vanwege veiligheid; maar indirect is deze er omdat het gedrag en de snelheid niet te handhaven was (Hierdoor was een scooter te gevaarlijk zonder helm.)
Ik vermoed dat al het elektrisch ondersteunde fietsmaterieel op basis van de ondersteuning in de toekomst een helmplicht gaat krijgen. De ligfiets heeft dan het voordeel van comfort en snelheid zonder helm.
Niels, fietsplezier, van der Wal