12-Jan-2023, 07:02 PM
(12-Jan-2023, 12:43 PM)365cycle schreef: Er zijn wel auto's geweest die dat doel zo dicht mogelijk benaderden. De Mercedes 190 (W201) en de 200-serie (W124) waren zo goed als niet kapot te krijgen. En misschien voor velen verrassend, maar ook de eerste Citroën C5 van m'n ouders blééf maar gaan.Die auto's waren er inderdaad en dat had consequenties voor de productiekosten en dus voor verkoopprijs, de modellen die je noemt waren niet bepaald goedkoop. Mijn 'dagelijkse' (2-3k/j) Saab 900 is 34 jaar oud, heeft 225k op de klok en staat altijd buiten, maar doet het altijd, ziet er nog steeds toonbaar uit en ik heb er de afgelopen 11 jaar niet veel werk aan gehad, ook niet toen ik er nog 20k per jaar mee reed. De eerste eigenaar heeft er ooit heel veel geld voor betaald...
(12-Jan-2023, 12:43 PM)365cycle schreef: Af en toe verse motorolie en de automaat spoelen, remblokjes en schijfjes, filtertjes, dat was het wel. Nooit problemen met de hydrauliek, geen roest, geen storingen, niets. Ook niet na iets van 450.000 km.Hoe goed je ze ook maakt, auto's zullen net als Bart zijn slot of welk ander mechanisme dan ook vroeger of later onderhoud nodig hebben, dat was mijn punt. Hoe beter de kwaliteit van het mechanisme, hoe minder zorgen je je er over het algemeen over hoeft te maken. In het geval van een slot wil je iets dat niet makkelijk open te breken of door te knippen is, die eigenschappen gaan als je het slot enigszins betaalbaar wilt houden waarschijnlijk slecht samen met de eis dat er geen corrosie op mag kunnen treden.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane