Waardering:
  • 1 stemmen - gemiddelde waardering is 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Promotie van het ligfietsen en de vereniging?
(09-Feb-2023, 12:00 AM)Lopopodium schreef:
(08-Feb-2023, 04:58 PM)Arjen Meurs schreef: Hoi Kevin, ik denk dat het blokkeren van de A12 ook geen goed idee is, misschien handiger om een velomobiel-tocht eens te laten pauzeren op het Binnenhof en met de club gewoon als fietsers, dus 100 % legaal én snel naar het Binnenhof te rijden.

Ahum, het Binnenhof is de komende jaren dicht voor verbouwing. Je moet de komende tijd een driekwart kilometer noordelijker zijn, in het voormalig ministerie-gebouw van Economische Zaken.

Doh Dat klinkt als een saaie plek waar de media niet echt permanent aanwezig is... Het Malieveld is bedoeld geloof ik voor trekkers en er komt verder geen hond tenzij hij/zij wordt uitgelaten. Misschien dan maar een saaie plek als het voormalig ministerie van Economische zaken. 

Het motto 45 km/u maximum snelheid, de menselijke maat. Van Hans Schipper. Dat vind ik mooi aansluiten bij het uitgangspunt van de vereniging De Ligfietsvereniging NVHPV is opgericht in 1984 en stelt zich ten doel het bevorderen van het gebruik en de ontwikkeling van voer-, vaar- en vliegtuigen die worden aangedreven door de menselijke spierkracht.  Dus helaas moeten we dan op termijn dan toch ook echt af van de verlichting-accuutjes (na vijf jaar gebruik op en e-waste) en er is vast wel een handige ingenieur die een vrijloop met bediening kan bedenken op de naafdynamo in het achterwiel zodat er geen weerstand is als je hem niet gebruikt. En logischerwijs dus dus ook zeker af van de elektrische hulpmotor. 

Ik denk dat we niet moeten proberen te gaan leunen op het succes van de e-fiets, maar dat we er juist op moeten wijzen dat zelf trappen beter is voor je gezondheid en dat alle accu's van e-fietsen over vijf à zeven jaar elektronisch afval zijn en het milieu belasten. Als NVHPV dus de prachtige kracht van de pure fiets laten zien. Met andere woorden: wijzen op de menselijke maat zoals Hans Schipper in Trouw opmerkte, en fietsen juist zo duurzaam mogelijk maken. 

Als voorbeeld: in Duitsland zijn vorig jaar vier miljoen elektrische fietsen verkocht. Dus: vier miljoen units productie met gebruik van schaarse grondstoffen en metalen voor motor en accu en na vijf a zeven jaar zijn in ieder geval de accu's klaar voor in het beste geval een recycling station. Ik vind dit niet duurzaam fietsen, en ook niet in lijn met het doel van de Nederlandse Human Power Vereniging.

De verontrustende trend wat betreft e-fietsers is dat ze steeds jonger worden: dertigers die volkomen gezond op hun e-Van Moof stappen en naar de fitness 'fietsen'. Een e-assist zou weer de nuttige ondersteuning moeten worden die het is voor mensen die hem ook echt nodig hebben, zoals ouderen (niet jongere ouderen maar oudere ouderen dus, op een trike zodat ze ook niet meer omvallen), fietsers die om wat voor reden dan ook niet voldoende spierkracht zelf meer hebben en, vooruit, de moeder of vader op een gezinsbakfiets omdat die dingen niet vooruit te trappen zijn zonder hulp.

Dus: een fiets is een fiets als er geen motor in zit, en de velomobiel en daarna de open ligfiets is de efficiëntste, comfortabelste en snelste fiets die er bestaat. Een uniek ontwerp. Volkomen future-proof. Het is ook nog hartstikke leuk om er in te fietsen, en je kan er een sport van maken om zo hard te fietsen als je zelf kan. Of lekker langzaam en heerlijk om je heen kijken. De fiets kent geen lege accu, want er zit geen accu in.
Volgens mij zijn we als vereniging dan echt op weg naar een duurzame toekomst, en kunnen we ook in de praktijk laten zien hoe een echte fiets werkt én hoe leuk fietsen erop of erin is. 

Radicaal hè? Volgens mij heeft Radicaal Radiaal de toekomst.



 
Antwoord }


Berichten in dit topic
RE: Promotie van het ligfietsen en de vereniging? - door Arjen Meurs - 09-Feb-2023, 03:30 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 4 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Het nieuwe wapen tegen fatbikes: de rol...
Iemand een Optima Ri...TimSch — 11:00 PM
Tocht met een CruzBike door GCN
Hank past voor gee...Frutsel — 09:25 PM
Tocht met een CruzBike door GCN
Na lang speuren heb ...Lopopodium — 07:15 PM
Tocht met een CruzBike door GCN
Hank past voor geen ...melle z — 07:05 PM
Tocht met een CruzBike door GCN
Ik heb ook Ublock....Frutsel — 06:47 PM
Lange imbussleutel bij M5 Low Racer
Bij de M5 Blueglide ...De tovenaar — 06:27 PM
Tocht met een CruzBike door GCN
Ik heb ook Ublock. M...Lopopodium — 06:01 PM
Tocht met een CruzBike door GCN
Ik heb alleen de e...Frutsel — 05:10 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Heeft een van jullie...Hardloper — 04:34 PM
Lange imbussleutel bij M5 Low Racer
Klopt helemaal wat M...Jeroen S — 03:00 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ai, en dat in deze t...Jeroen S — 02:58 PM
Tocht met een CruzBike door GCN
Ik heb alleen de eer...Lopopodium — 12:15 PM
Tocht met een CruzBike door GCN
Excuus, ik sch...Tijanus — 12:07 PM
SL in Grou
Ik had die adver...Tijanus — 12:04 PM
OBT 2024 Rotterdam
Graag ZoefZoef, dat...ZoefZoef — 03:23 AM
OBT 2024 Rotterdam
Graag ZoefZoef, dat ...Willeke_IGKT — 01:20 AM
Tocht met een CruzBike door GCN
Excuus, ik schaa...Wim -de roetsende — 12:24 AM