13-Feb-2023, 01:59 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13-Feb-2023, 01:59 AM door 365cycle.)
Gisteren heb ik de Bülk opgehaald van z'n eerste onderhoud: Na een kleine 5000 km was het tijd voor een "beurtje", de nodige aanpassingen om 'm te krijgen zoals ie moet zijn, en helaas ook al een paar reparaties; dankzij een akkefietje met een soort stoeprand in een parkeergarage en een ander akkefietje met hondsruggetjes had m'n "auto van de zaak" helaas al wat lichte kleerscheuren opgelopen.
Als eerste wil ik graag even laten weten dat ik zeer tevreden ben over de afhandeling van ICB; ze hebben me alle aanpassingen laten zien, nog wat kleine dingen meegenomen die vantevoren nog niet bekend waren en het gewoon strak en goed opgelost.
De rit naar huis was een fijne; ik reed met Jochem Leemans (ja, die van het Guinness World Record), en hij had in dit geval duidelijk de mindere fiets (Alpha 7 zonder racekap, Bülk mét, en een lichte maar ongunstige wind). Ondanks dat hij een hele sterke rijder is had hij het echt zwaar. Toen we bijna bij de Hollandse Brug waren was ik als eerste bij het stoplicht. Het sprong op groen en Jochem schoot me dus met volle vaart voorbij.
Hij reed dus als eerste de brug op, en toen viel het verschil ineens ook echt op, want ik dacht eigenlijk dat hij toch nog flink wat vermogen over had om tegen de bult op te stuiven. Wat bleek? Hij was helemaal niet harder gaan trappen. De brug draaide de rollen om; de Bülk + ik zijn veel zwaarder dan hij in de A7, en dankzij de helling is het tempo veel lager, dus is het aerodynamisch voordeel ineens weg. Waar ik 70 a 80% extra moest trappen voor hetzelfde tempo kon hij z'n vermogen constant houden. We concludeerden dat de waarheid ongeveer in het midden gelegen moet hebben; hij heeft de hele rit ongeveer 40% harder moeten trappen dan ik. Het laatste stuk naar huis heb ik het tempo even wat hoger laten oplopen, en ik durf wel te concluderen dat dit een heerlijk efficiënte fiets geworden is.
En nu? Nu ben ik gewoon heel tevreden!
Laatste wat ik nog even wil beschrijven is een aanpassing die ik heb laten doen, en die ook aan Velomobile World doorgegeven is, om eens te bekijken of zij er iets mee kunnen. Zoals bekend rijd ik bij koud weer namelijk graag met een dichte kap, en bij de Bülk zit de versie met het motorvizier erop. Deze zou bij uitstek geschikt zijn voor grote mensen, doordat er veel hoofdruimte is, ook in de breedte.
Dat k(l)opt helemaal; zelfs over drempels heb ik meer ruimte dan in de Milan GT (met zowel de standaard kap als de BM-kap, ik rijd overigens zonder Ventisit). Ook zag ik voor me meer dan voldoende door het vizier, alleen... opzij zag ik helemaal niets. De zijruitjes waren in een prachtige lijn doorgetrokken vanaf het motorvizier, maar ik moest ongeveer 3cm zakken om door het zijruitje te kunnen kijken Tijdens de rit naar Dronten merkte ik dus hoeveel je eigenlijk met die informatie die je gewoon vanuit je ooghoeken meekrijgt doet. Ik heb me nog nooit zo onveilig gevoeld in een velomobiel.
Peter was het eens met mijn idee voor een oplossing, en heeft dat naar mijn idee ( ) heel goed uitgevoerd:
Okee, er zullen vast wel wat grappen over de Pausvelomobiel voorbij gaan komen, maar ik heb liever een Pausvelomobiel dan een platte velomobiel
Het zicht opzij is nu top. Ik ben wel benieuwd wat de fabriek hiervan gaat maken, want deze klacht zal van lange mensen denk ik vaker voorbij gaan komen.
Als eerste wil ik graag even laten weten dat ik zeer tevreden ben over de afhandeling van ICB; ze hebben me alle aanpassingen laten zien, nog wat kleine dingen meegenomen die vantevoren nog niet bekend waren en het gewoon strak en goed opgelost.
De rit naar huis was een fijne; ik reed met Jochem Leemans (ja, die van het Guinness World Record), en hij had in dit geval duidelijk de mindere fiets (Alpha 7 zonder racekap, Bülk mét, en een lichte maar ongunstige wind). Ondanks dat hij een hele sterke rijder is had hij het echt zwaar. Toen we bijna bij de Hollandse Brug waren was ik als eerste bij het stoplicht. Het sprong op groen en Jochem schoot me dus met volle vaart voorbij.
Hij reed dus als eerste de brug op, en toen viel het verschil ineens ook echt op, want ik dacht eigenlijk dat hij toch nog flink wat vermogen over had om tegen de bult op te stuiven. Wat bleek? Hij was helemaal niet harder gaan trappen. De brug draaide de rollen om; de Bülk + ik zijn veel zwaarder dan hij in de A7, en dankzij de helling is het tempo veel lager, dus is het aerodynamisch voordeel ineens weg. Waar ik 70 a 80% extra moest trappen voor hetzelfde tempo kon hij z'n vermogen constant houden. We concludeerden dat de waarheid ongeveer in het midden gelegen moet hebben; hij heeft de hele rit ongeveer 40% harder moeten trappen dan ik. Het laatste stuk naar huis heb ik het tempo even wat hoger laten oplopen, en ik durf wel te concluderen dat dit een heerlijk efficiënte fiets geworden is.
En nu? Nu ben ik gewoon heel tevreden!
Laatste wat ik nog even wil beschrijven is een aanpassing die ik heb laten doen, en die ook aan Velomobile World doorgegeven is, om eens te bekijken of zij er iets mee kunnen. Zoals bekend rijd ik bij koud weer namelijk graag met een dichte kap, en bij de Bülk zit de versie met het motorvizier erop. Deze zou bij uitstek geschikt zijn voor grote mensen, doordat er veel hoofdruimte is, ook in de breedte.
Dat k(l)opt helemaal; zelfs over drempels heb ik meer ruimte dan in de Milan GT (met zowel de standaard kap als de BM-kap, ik rijd overigens zonder Ventisit). Ook zag ik voor me meer dan voldoende door het vizier, alleen... opzij zag ik helemaal niets. De zijruitjes waren in een prachtige lijn doorgetrokken vanaf het motorvizier, maar ik moest ongeveer 3cm zakken om door het zijruitje te kunnen kijken Tijdens de rit naar Dronten merkte ik dus hoeveel je eigenlijk met die informatie die je gewoon vanuit je ooghoeken meekrijgt doet. Ik heb me nog nooit zo onveilig gevoeld in een velomobiel.
Peter was het eens met mijn idee voor een oplossing, en heeft dat naar mijn idee ( ) heel goed uitgevoerd:
Okee, er zullen vast wel wat grappen over de Pausvelomobiel voorbij gaan komen, maar ik heb liever een Pausvelomobiel dan een platte velomobiel
Het zicht opzij is nu top. Ik ben wel benieuwd wat de fabriek hiervan gaat maken, want deze klacht zal van lange mensen denk ik vaker voorbij gaan komen.