14-Feb-2023, 11:44 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-Feb-2023, 11:51 PM door Roepers.)
(14-Feb-2023, 10:56 PM)Lopopodium schreef: Het is denk ik ook wel een beetje een psychologisch dingetje. Ik fiets zelf veel in Den Haag, maar ook in de Achterhoek. Tien kilometer naar de andere kant van de stad is wel wat anders dan tien kilometer twee dorpen verder. Al was het alleen maar vanwege de wind, waar je in de stad minder last van hebt.
En je hebt in de stad altijd wel een schuilmogelijkheid als er onverhoopt eens een stortbui op je dak valt; toch een fijne zekerheid.
Ook heb je in de stad keuze genoeg qua routes. Voor de afwisseling, maar ook om een passende route te vinden: een rustig pittoresk straatje of die doorgaande weg met het prima fietspad. In landelijk gebied heb je hooguit afwisseling als je bereid bent er een kilometertje bij te fietsen. En dat is misschien óók een doorgaande weg met herrie naast je.
Ik denk dat dat klopt. Bovendien is een auto op het platteland echt sneller dan in de stad. Ik bedoel: In de stad is het snelheidsverschil tussen fiets en auto veel kleiner dan op het platteland. Je kan in een dorp ook veel gemakkelijker je auto kwijt. De wegen zijn hier rustig en dan nog is er een vrijliggend fietspad. Het waait hier wel veel, zo bij de Kop Afsluitdijk.
Soms denk ik dat we meer doorgaande fietsroutes kunnen laten omzomen door bomen en struiken. Op het Hitzumer Binnenpad merk ik dat dat echt uitmaakt. Het eerste deel vanaf Franeker fiets ik tussen bomen (zie foto hieronder) daarna houden de bosschages op en fiets ik voluit in de wind.
Hitzumer Binnenpad
Roepers, CC BY-SA 4.0 https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0, via Wikimedia Commons
Maar dat tast het open karakter wel aan van het land. Aan de andere kant, er zijn toch bijna geen weidevogels meer en daarmee is het platteland broedvogel arm geworden. Door bosschages aan te brengen komen er meer broedvogels bij en krijgt het land meer natuurwaarden.
Maar zou dat helpen om mensen meer te laten fietsen? Veel fietsers hebben toch een elektrische ondersteuning. Dan zou dat toch niet uit hoeven maken?
Of geven we de fiets op als vervoermiddel op het platteland?
Groet,
Marco