27-May-2023, 11:39 AM
Met bescheiden voeten in maat 41 en niet al te lange benen bij 170 valt het allemaal wel mee, tenzij je in een echt kleine velomobiel zoals de standaard Snoek wil. Die is gebouwd voor een slanke vrouw, met waarschijnlijk niet al te grote voeten.
Een kleiner frontaal oppervlak is beter dan een groot oppervlak voor de snelheid. Heb je 1 cm langere cranks, dan komt er onder en boven 1 cm bij. De VM moet dan 2 cm groter zijn. Kleiner is dus sneller. Vooral lange mensen met grote voeten, die ver naar boven uitsteken, moeten dan nog wel eens een compromis sluiten. Kortere chranks of heel korte. Met kleinere voeten en kortere benen, waarbij de kniën dan ook niet zo ver omhoog komen, kun je meer richting de normale crankmaat van 170mm. Bij Velomobielen is 155mm ook een veel gebruikte maat.
Er zijn echter ook veel Velomobielen die juist voor hele lange mensen met grote voeten gebouwd zijn. De Heren van Velomobiel.nl en Ymte van ICB zitten alle drie niet erg ver van 2.0 meter, met bijpassende voeten. Ook Daniel heeft zo'n extra groot model geloof de A 9,2 ofzo. Daar verzuip je in, alsof je een jas maat 58 aan zou trekken. Hier een vergelijk, met voorloper model 9,1 https://www.youtube.com/watch?v=GeVGJijk0Xk
Met 170cm pas je in vrijwel iedere velomobiel, tenzij je erg breed gebouwd bent. De meeste hardlopers die ik ken zitten op een vrij lage BMI en een slanke bouw. Was je ooit Kogelstoter, Bodybuilder oid dan wordt het wat anders. In sommige velomobielen, die dus gebouwd zijn op 2 meter, maat 48, en 100 kilo, houd je nogal veel plek over. Jou bouw past waarschijnlijk beter in een Quest xs dan de normale, de DF in plaats van de DF XL, de Milan SL en niet de GT. Theo van 196cm past ook in de QV. Over plaatsgebrek hoef jij je in dat model dus geen zorgen te maken. Aan de andere kant is 170cm nog niet zo kort dat het echt lastig wordt. Ongeveer onder de 170cm kan het zijn dat er wat aanpassingen nodig zijn, de stoel nog wat verder naar voren, wat hoger, zodat je nog wel over de neus kunt kijken e.d. Voor iemand van 160 wordt het echt lastig iets passends te vinden. Dan ga je een beetje richting de velomobiel variant van op blokjes op de pedalen schroeven.
Als je wel eens een auto gebruikt waarin net iemand heeft gereden die veel langer is dan jij, herken je de situatie van aanpassen waarschijnlijk wel.
Een kleiner frontaal oppervlak is beter dan een groot oppervlak voor de snelheid. Heb je 1 cm langere cranks, dan komt er onder en boven 1 cm bij. De VM moet dan 2 cm groter zijn. Kleiner is dus sneller. Vooral lange mensen met grote voeten, die ver naar boven uitsteken, moeten dan nog wel eens een compromis sluiten. Kortere chranks of heel korte. Met kleinere voeten en kortere benen, waarbij de kniën dan ook niet zo ver omhoog komen, kun je meer richting de normale crankmaat van 170mm. Bij Velomobielen is 155mm ook een veel gebruikte maat.
Er zijn echter ook veel Velomobielen die juist voor hele lange mensen met grote voeten gebouwd zijn. De Heren van Velomobiel.nl en Ymte van ICB zitten alle drie niet erg ver van 2.0 meter, met bijpassende voeten. Ook Daniel heeft zo'n extra groot model geloof de A 9,2 ofzo. Daar verzuip je in, alsof je een jas maat 58 aan zou trekken. Hier een vergelijk, met voorloper model 9,1 https://www.youtube.com/watch?v=GeVGJijk0Xk
Met 170cm pas je in vrijwel iedere velomobiel, tenzij je erg breed gebouwd bent. De meeste hardlopers die ik ken zitten op een vrij lage BMI en een slanke bouw. Was je ooit Kogelstoter, Bodybuilder oid dan wordt het wat anders. In sommige velomobielen, die dus gebouwd zijn op 2 meter, maat 48, en 100 kilo, houd je nogal veel plek over. Jou bouw past waarschijnlijk beter in een Quest xs dan de normale, de DF in plaats van de DF XL, de Milan SL en niet de GT. Theo van 196cm past ook in de QV. Over plaatsgebrek hoef jij je in dat model dus geen zorgen te maken. Aan de andere kant is 170cm nog niet zo kort dat het echt lastig wordt. Ongeveer onder de 170cm kan het zijn dat er wat aanpassingen nodig zijn, de stoel nog wat verder naar voren, wat hoger, zodat je nog wel over de neus kunt kijken e.d. Voor iemand van 160 wordt het echt lastig iets passends te vinden. Dan ga je een beetje richting de velomobiel variant van op blokjes op de pedalen schroeven.
Als je wel eens een auto gebruikt waarin net iemand heeft gereden die veel langer is dan jij, herken je de situatie van aanpassen waarschijnlijk wel.