15-Jun-2023, 08:44 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 15-Jun-2023, 08:45 PM door Jeroen S.)
Vroeger had je geen keurmerk. Voor de Racefiets trouwens ook niet en daarmee zien we ieder jaar weer Profs met erg hoge snelheden afdalen. In theorie en waarschijnlijk is de wrijving in de band iets hoger bij hogere snelheid. Gezien de hoeveelheid watt's aan rolweerstand, die die wrijving en daarmee warmte zou kunnen veroorzaken, maak ik me geen zorgen. De combinatie van heel snel afdalen, velgremmen en toch veel moeten remmen leidt nog wel eens tot een erg warme velg en daarmee erg warme binnenband, wat het plakkertje dan niet aan kan. De hoeveelheid watt's die weg geremd worden zijn veel hoger dan wat alleen door het rijden ontstaat.
Die 50 plus bandjes zijn dermate stug opgebouwd dat ze bij hoge snelheid en een lek niet direct van de velg vallen. In hoeverre dat iets uitmaakt, omdat een lekke band de stabiliteit geeft van een natte dweil op een linoleum vloer? Ik denk dat het toch pijn gaat doen.
Bij 60 per uur rijd je 1000 meter per minuut. Met een wieltje van 1,5 meter is dat 666 omwentelingen per minuut. Van Igus vind ik de onderstaande link, maar dat wordt mij te ingewikkeld. De Engels talige rekenformules kant ik niet volgen, wiskunde is in het Nederlands al niet mijn sterkste kant. Op de Nederlandse site kom ik niet op de juiste zoekterm.
https://www.skf.com/uk/products/rolling-...ible-speed
Er worden met Velomobielen en Industrielagertjes soms langdurig erg hoge snelheden gereden. Toch is ook daarbij eerder de energie van het remmen het probleem vermoedelijk. Misschien haal je de 100 km/h maar hoe lang kun je dat veilig blijven rijden? 10 minuten, kwartiertje? Ergens bij Luik in de buurt woont een Engelsman die daar de autobaan/autoweg pakt in de afdalingen. kan het filmpje niet meer terug vinden, volgens mij tikte die de 120 aan, zoals ook de auto's daar.
Ik denk dat de afdalingen kort genoeg duren, zodat je niet bang hoeft te zijn dat de lagers het begeven. Maximaal opgegeven snelheden zijn een feit, sneller gaan betekend volgens mij niet dat ze onmiddelijk in duizend splintertjes uiteenvallen, hooguit dat ze iets sneller slijten. Zeker bij trommels en mogelijk ook bij schijven denk ik dat de lager meer te leiden hebben van de hitte die door het remmen ontstaat, dan door de hitte vanwege de hoge omwentelingssnelheid.
Die 50 plus bandjes zijn dermate stug opgebouwd dat ze bij hoge snelheid en een lek niet direct van de velg vallen. In hoeverre dat iets uitmaakt, omdat een lekke band de stabiliteit geeft van een natte dweil op een linoleum vloer? Ik denk dat het toch pijn gaat doen.
Bij 60 per uur rijd je 1000 meter per minuut. Met een wieltje van 1,5 meter is dat 666 omwentelingen per minuut. Van Igus vind ik de onderstaande link, maar dat wordt mij te ingewikkeld. De Engels talige rekenformules kant ik niet volgen, wiskunde is in het Nederlands al niet mijn sterkste kant. Op de Nederlandse site kom ik niet op de juiste zoekterm.
https://www.skf.com/uk/products/rolling-...ible-speed
Er worden met Velomobielen en Industrielagertjes soms langdurig erg hoge snelheden gereden. Toch is ook daarbij eerder de energie van het remmen het probleem vermoedelijk. Misschien haal je de 100 km/h maar hoe lang kun je dat veilig blijven rijden? 10 minuten, kwartiertje? Ergens bij Luik in de buurt woont een Engelsman die daar de autobaan/autoweg pakt in de afdalingen. kan het filmpje niet meer terug vinden, volgens mij tikte die de 120 aan, zoals ook de auto's daar.
Ik denk dat de afdalingen kort genoeg duren, zodat je niet bang hoeft te zijn dat de lagers het begeven. Maximaal opgegeven snelheden zijn een feit, sneller gaan betekend volgens mij niet dat ze onmiddelijk in duizend splintertjes uiteenvallen, hooguit dat ze iets sneller slijten. Zeker bij trommels en mogelijk ook bij schijven denk ik dat de lager meer te leiden hebben van de hitte die door het remmen ontstaat, dan door de hitte vanwege de hoge omwentelingssnelheid.