25-Oct-2023, 07:31 PM
Mijn eerste rit met de Mango ging ook maar aan 26-27 gemiddeld (geen stadsverkeer). Dat bouwt geleidelijk in de loop van weken en maanden op. Na een kleine maand zat ik gewoonlijk aan 30-31 gemiddeld. Tegen dat ik echt ingereden was met de Mango zat het afhankelijk van het seizoen tussen 33 en 37 km/h, met de hoogste waardes bij warm weer.
Kanttekening: ik fietste toen ik met de Mango begon al veel met een koersfiets. Hoewel dat niet helemaal dezelfde spieren zijn (dat viel in de eerste weken op), geeft dat toch al wat voordeel. Hardlopen is mogelijk nog minder overeenkomstig, al heb je natuurlijk ook het uithoudingsvermogen mee.
Zoals al eerder aangehaald: temperatuur en in mindere mate regen hebben invloed op hoe goed een QV loopt. Het verschil tussen 10°C en 20°C voel je goed, maar dat tussen vriezen en 10°C is nog een stukje groter, vooral omdat het rubber van de banden minder soepel wordt. Ook wel of geen zon kan redelijk wat invloed hebben (warm wegdek?). Haal je in de winter een kruissnelheid van 35 km/h met de QV over langere afstanden, dan ben je al een behoorlijk vlotte rijder. In de zomer zal je met vlotte banden en dezelfde inspanning dan in de lage 40-ers zitten.
Mijn cadans zit rond 85-95/minuut, al heb ik wel de korte traparmen (155 mm). Dat vind ik persoonlijk bij een ligfiets prettiger dan de normale 170 mm.
Het zal dus nog even duren eer je weet hoe het echt gaat rijden voor jou. Belangrijkste is dat je ervan geniet (dat lijkt wel snor te zitten ) zonder je te vergalopperen, al merk ik dat je ook daar goed op let.
Misschien nog een onderhoudstechnische tip over de luchtvering: check die eens per maand, en pomp ze bij naar iets rond 4-5 bar. Dat is normaal gezien een goeie waarde. Bij hoge gewichten is meer druk aangeraden. Lager dan 3 bar raden ze af in Dronten.
Kanttekening: ik fietste toen ik met de Mango begon al veel met een koersfiets. Hoewel dat niet helemaal dezelfde spieren zijn (dat viel in de eerste weken op), geeft dat toch al wat voordeel. Hardlopen is mogelijk nog minder overeenkomstig, al heb je natuurlijk ook het uithoudingsvermogen mee.
Zoals al eerder aangehaald: temperatuur en in mindere mate regen hebben invloed op hoe goed een QV loopt. Het verschil tussen 10°C en 20°C voel je goed, maar dat tussen vriezen en 10°C is nog een stukje groter, vooral omdat het rubber van de banden minder soepel wordt. Ook wel of geen zon kan redelijk wat invloed hebben (warm wegdek?). Haal je in de winter een kruissnelheid van 35 km/h met de QV over langere afstanden, dan ben je al een behoorlijk vlotte rijder. In de zomer zal je met vlotte banden en dezelfde inspanning dan in de lage 40-ers zitten.
Mijn cadans zit rond 85-95/minuut, al heb ik wel de korte traparmen (155 mm). Dat vind ik persoonlijk bij een ligfiets prettiger dan de normale 170 mm.
Het zal dus nog even duren eer je weet hoe het echt gaat rijden voor jou. Belangrijkste is dat je ervan geniet (dat lijkt wel snor te zitten ) zonder je te vergalopperen, al merk ik dat je ook daar goed op let.
Misschien nog een onderhoudstechnische tip over de luchtvering: check die eens per maand, en pomp ze bij naar iets rond 4-5 bar. Dat is normaal gezien een goeie waarde. Bij hoge gewichten is meer druk aangeraden. Lager dan 3 bar raden ze af in Dronten.