29-Dec-2023, 01:38 PM
Het voordeel van de ketting onder de stuurtunnel door is de vlakke vloer en meer mogelijkheden voor montage stoel. nadeel is het energieverlies wat je dan hebt.
Zeker bij mensen met korte benen want dan staat de trapas dicht bij je en gaat de ketting wel erg sterk om de bocht, (scherpe bocht)
Bij de ontwerpen van velomobiel.nl gaat de ketting over de stuurtunnel, waardoor je jezelf als ontwerper benadeelt maar de berijder houdt meer vermogen beschikbaar voor het achterwiel, of wordt minder moe bij dezelfde snelheid.
Het is algemeen bekend dat een rechte ketting geen energie verlies heeft, of is dit weer een te rechte uitspraak. :-)
Zeker bij mensen met korte benen want dan staat de trapas dicht bij je en gaat de ketting wel erg sterk om de bocht, (scherpe bocht)
Bij de ontwerpen van velomobiel.nl gaat de ketting over de stuurtunnel, waardoor je jezelf als ontwerper benadeelt maar de berijder houdt meer vermogen beschikbaar voor het achterwiel, of wordt minder moe bij dezelfde snelheid.
Het is algemeen bekend dat een rechte ketting geen energie verlies heeft, of is dit weer een te rechte uitspraak. :-)