02-Feb-2024, 12:42 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-Feb-2024, 12:42 PM door 365cycle.)
(02-Feb-2024, 11:14 AM)Raymond schreef: Het verhaal met verlichting heeft wel twee kanten, het is volgens mij ook een verhaal van toenemende ongelijkheid in verlichtingsvermogen en mogelijk zelfs gedrag dat daaruit voortkomt.Hangt er vanaf hoe je het bekijkt. Ik heb een bak licht in m'n velomobiel zitten, en die gebruik ik met name om andere weggebruikers die mogelijk zelfs geen licht hebben beter te kunnen zien. In de stad staat m'n koplamp vaker in de niet-gedimde stand dan erbuiten, juist doordat er dan zoveel licht om je heen is en je continu automobilisten tegenkomt.
Als alle weggebruikers slechts zwakke verlichting hebben zien ze allemaal niet zoveel voor zich uit, maar zijn andere zwakke lichtbronnen prima te zien.
(02-Feb-2024, 11:21 AM)Wim -de roetsende schreef: Je omschrijft hier perfect de verlichting van moderne auto's. Bij oudere auto's is de verlichting vaak wel oké.Klopt. Je ziet enkel wat verlicht wordt en verder niets... en dan hebben we het nog niet gehad over die verschrikkelijke grootlichtautomaten die totaal geen rekening houden met fietsers.
(02-Feb-2024, 11:32 AM)TimSch schreef: Afgelopen week kreeg ik ook weer te horen dat "zo'n ding levensgevaarlijk is, die zie je niet op de weg." Het was een familielid op leeftijd, ik heb het maar gelaten.Dat was idd Ben Parke en hij heeft helemaal gelijk. Plaats op de weg helpt overigens wel; je kan er vanuit gaan dat een automobilist per definitie niet naar het fietspad kijkt, en als ze dat wel doen zijn er nog zat die voorrang nemen. Daar had er vanochtend één vette pech mee; ik liep met een zwaar geladen fiets richting zebra en een mevrouw parkeerde haar auto er zo recht voor. Door een flink stuk naar links te lopen had ik achter haar auto langs over de laatste halve meter zebra kunnen wandelen... maar ik koos ervoor om naar rechts te sturen met m'n zware lading en voor haar langs te gaan. Werd me niet in dank afgenomen. We hebben onze wederzijdse waardering maar even uitgesproken.
Maar ik moet dan vaak denken aan een uitspraak van ik meen Ben Parke van Northland Velo op Youtube in één van zijn videos: Stel eens de tegenvraag: Stel je voor: er ligt een grote, dubbeldeurs koelkast op de weg, voorzien van felle kleuren en felle lampen met reflectiestickers rondom. Zie je die dan ook niet? Waar gaat dat dan mis? Want een velomobiel heeft vergelijkbare afmetingen, lampen etc....
(02-Feb-2024, 11:38 AM)Willeke_IGKT schreef: Maar het argument van mijn tante over onzichtbaarheid kon ik niet ontkennen, bochtige landweggetjes met hoge berm begroeiing. Nu nog niet, later in het jaar zeker en nog meer als je een lekker vaartje hebt.Tsja, hangt er ook maar vanaf hoe je dat bekijkt. Bij een wielrenner steekt alleen z'n hoofd erbovenuit, een kind op een skelter zie je ook helemaal niet. Om de regels even een quote aan te halen die hier vroeger wel vaker voorbij kwam: Je moet je voertuig stil kunnen zetten over de afstand waarover je de weg kan overzien. Kan je niet achter dat heggetje kijken en zou daar een skelter of een velomobiel kunnen rijden? Dan moet je kúnnen stoppen zodra ze in het zicht komen. Zo niet? Dan rijd je te hard.
Daarnaast had ik laatst nog een discussie met een automobilist die het er niet mee eens was dat ik met m'n velomobiel niet de berm in ging zodat hij kon passeren op zo'n landweggetje: Teneerste zak ik daar weg. Ten tweede: Hij heeft mijn weghelft nodig, niet andersom. Binnen alle redelijkheid houd ik graag rekening met een ander, maar maak er niet mijn probleem van.
(02-Feb-2024, 11:51 AM)Raymond schreef: Dit geldt niet alleen voor moderne auto's, hetzelfde geldt voor moderne fietsers. Ook hier op het forum wordt er regelmatig over verlichting gepraat en vliegen de luxxen om je oren. Ook ik doe hier een beetje aan mee met de B&M IQ-XS van 80 lux op mijn Chamsin, en ga dus ook niet vrijuit.Ik weet niet wat jouw beweegredenen zijn maar voor mij is de wens naar fellere koplampen een gevolg. Toen ik nog vaak 's nachts door Zeeland reed had ik m'n koplamp juist heel vaak op de dimstand. Als je eenmaal aan het licht gewend bent zie je dan meer - ook buiten de lichtbundel - en het bespaart nog energie ook.
(02-Feb-2024, 11:51 AM)Raymond schreef: Het lijkt wel een beetje een race zoals we die met de stofzuigers in het verleden hebben gezien, iedere nieuwe generatie had weer meer vermogen maar stofzuigden ze niet meer echt beter. Dat is inmiddels gereguleerd. Hier is een leuk artikel over: Zo geweldig kan Brusselse betutteling zijn - De Correspondent en De Europese Unie bepaalt hoe jij zuigt (en dat is maar goed ook) - De Correspondent.Dat is wel anders. In dit geval komt er daadwerkelijk meer licht uit. Bij de stofzuigers was de kunst vooral om een minder efficiënte motor te monteren, zodat het opgenomen vermogen dat op de doos gezet kon worden hoger was. Een vergelijkbare situatie hebben we met lampen alleen in Duitsland gehad, waar er als ik het me goed herinner wetgeving was die voorschreef dat een koplamp minimaal 6W vermogen moet opnemen. Met gloeilampjes was dat normaal, maar met LEDs is het belachelijk veel, dus is de aansturing van sommige LED-koplampen niet bepaald efficiënt.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.