19-Feb-2024, 05:34 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 19-Feb-2024, 06:20 PM door 365cycle.)
(19-Feb-2024, 04:46 PM)Hardloper schreef:Klopt, mijn accu's zijn nog fors krachtiger ook want een "12V" li-ion is een 3S (3 cellen in serie). De mijne hebben 1/3e meer capaciteit (leveren dezelfde hoeveelheid mAh aan een hogere spanning). Ze hebben overigens géén BMS dus een spanningsmeter is echt noodzakelijk.(19-Feb-2024, 03:01 PM)365cycle schreef: Jup, maar de 5500 mAh 4S2P LiPo's die ik hier heb kostten me 39 euro. Niet in China, gewoon in een winkel hier om de hoek.Volgens mij is dat goedkoper als wat Velomobiel.nl vraagt voor een tweede accu.
Checked:
https://velomobiel.nl/onderdelen/ schreef:12V 55,5 Wh accu li-ion
1x te ver ontladen en je bent al een deel van je capaciteit kwijt. Daarnaast is opladen dan minder veilig (om weer over die veiligheid te beginnen )
PS: Zie net m'n eigen post staan, en ook dat die wat onduidelijk is.
Waarom een BMS?
Een BMS is dus een stukje electronica dat één of meer van de volgende zaken kan regelen:
- de BMS zorgt ervoor dat de cellen niet onder een bepaalde spanning kunnen komen, om schade te voorkomen. Sommige doen dit door de totaalspanning te controleren, de betere door de spanning per cel in de gaten te houden. Zakt er één cel belast onder bijvoorbeeld 2.7V, dan schakelt de BMS de uitgaande spanning in één keer uit. Lights off!
- bij ontladen (dus in de velomobiel) regelt een BMS dat het stroomverbruik niet over de spec van de cellen heen gaat. Heb je een 8A BMS en 10A cellen, dan zit je dus veilig.
- een BMS kan ook functionaliteit hebben voor bij het opladen (de cellen van velomobiel.nl hebben dit): Je kan dan opladen door één keer bijvoorbeeld 14,2V (zgn. absorptiespanning) aan te bieden. De BMS zorgt er niet alleen voor dat dit verdeeld wordt over de cellen, maar ook dat een cel die wat lager zit in spanning een voorsprongetje krijgt. Als er cellen tussen zitten die erg laag in spanning zitten wordt dat opgelost door de stroom door het hele pakket te verlagen. Een volledig lege accu die ook nog "uit balans" is laadt in het begin dus vaak heel traag, totdat alle cellen in balans zijn en voldoende spanning hebben om snel te kunnen laden.
- een BMS kan functionaliteit hebben om de interne weerstand van de afzonderlijke cellen te meten en zo een indicatie te hebben van de slijtage van die cellen. Op basis daarvan kan dan zowel de uitgaande als de ingaande stroom beperkt worden
- een BMS is soms uitgerust met "voelers" om de temperatuur van de cellen in de gaten te houden. Ook dit is bedoeld om de veiligheid te waarborgen; een cel die al heel heet is wil je niet zwaar belasten, gezien dat in een thermal runaway zou kunnen resulteren.
LiPo's zonder BMS
Mijn LiPo cellen hebben dus geen ingebouwde BMS. Je hebt aan zo'n accu dan twee stekkers zitten: De stekker waarmee je in basis laadt/ontlaadt en de balansstekker (meestal een JST-XH plug). Die balansstekker heeft altijd één kabeltje en pinnetje meer dan je accu cellen heeft. Dus bij een 3S:
1 = zit aan + van cel 1
2 = zit aan - van cel 1 en aan + van cel 2
3 = zit aan - van cel 2 en aan + van cel 3
4 = zit aan - van cel 3.
Door beide stekkers op een speciale "balance charger" (voor de Googelaars) aan te sluiten kan de lader niet alleen een hoge laadstroom aanleveren (via de dikke hoofdkabels), maar ook de spanning van de afzonderlijke cellen monitoren, of zelfs individuele cellen een beetje bij-/ontladen.
In de praktijk merk je dat LiPo-accu's naarmate ze ouder worden en/of zwaar gebruikt worden langzaam wat meer uit balans raken na gebruik in de fiets. Mijn oudste 3S accu (uit 2020) gebruik ik vaak tot ~10V, je merkt dan dat deze eindigt op bijvoorbeeld 3,43 - 3,26 - 3,29V. Eén van de cellen is dus in betere conditie dan de andere 2. De lader heeft daardoor iets langer nodig om 'm weer vol te krijgen.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.