16-Mar-2024, 10:37 PM
(16-Mar-2024, 02:38 PM)ZoefZoef schreef:(16-Mar-2024, 01:16 AM)Hoekie schreef: De enige reden voor mij zou gewicht zijn. Iets meer dan een halve kg klinkt toch als best veel.
Volgens https://velomobiel.nl/snoek/technische_gegevens.php
Citaat:90mm trommelremmen - SA Aluminium - €50 (ca 580g extra)
580gram extra. Poe hee! Hoeveel extra moeite zou dat kosten om in beweging te krijgen en hoeveel trager zal de velomobiel er bij dezelfde inspanning van worden? Verwaarloosbaar waarschijnlijk. Voor die 500 gram verschil, zou ik dus graag die extra remkracht ontvangen. Komt ook bij dat ik zelf ook nogal eens wat in gewicht wissel en ook al niet altijd de lichtste schoenen/kleding draag. Een paar kilo extra zal me dus echt een zorg zijn. Die bel blijft er dus ook in, ook al zit er een toeter op
Toegegeven, die 580 gram is wel iets meer dan ik had verwacht, ik dacht eerder richting de helft. Maar, even uit de losse pols, om 580 gram van 0 naar 50 km/u te versnellen heb je welgeteld 58 Joule nodig, oftewel een ruime kwart seconde trappen bij 200 W. Even op mijn laatste Strava ritje geklikt, daarin heb ik welgeteld zesmaal (eens per 10 km) mijn snelheid voor meer dan de helft moeten wegremmen. Nu houdt dat natuurlijk ook verband met de ruimte hier in het hoge Noorden, en mijn routekeuze (maar he, het was wel midden in de avondspits!), maar al met al vind ik dat heel erg te overzien. Tenzij die andere kabelloop van de Snoek juist niet werkt met 90 mm lijkt het me een no-brainer: 90 mm for the win!
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'