25-Jun-2024, 06:55 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25-Jun-2024, 08:56 PM door Jeroen S.)
In Duitsland ligt het allemaal behoorlijk anders. Het automatische voordeel voor de fietser als zwakke verkeersdeelnemer kennen ze daar niet zo sterk als bij ons. Je kunt als fietser ook maar zo een groot deel van de schuld op je krijgen. Soms begrijpelijk, soms wat lastiger te begrijpen. Ik heb zo geen voorbeelden bij de hand. Edit even gezocht; vertalen mag je zelf doen;
https://vinqo.de/7-wichtige-urteile-nach-fahrradunfall/
Interessant en problematisch is bijvoorbeeld dat oordeel over de fietser die door de automobilist werd aangeklaagd omdat de fietser te weinig veiligheidsafstand tot zijn auto had gehouden toen hij zonder te kijken de deur opende. Daar beslist de rechter dat het wel onzorgvuldig is van de fietser, maar minder ernstig dan zonder te kijken de autodeur opendoen waardoor de automobilist de grootste schuld krijgt. Mooi denk je dan. Tot je beseft dat het wel onzorgvuldig is van die fietser dat ie te dicht langs die geparkeerde auto reed. In het algemeen wordt in Duitsland 1,5 meter als veilige inhaalafstand gezien. Hoe je dat moet doen op een fietsstrookje van minder dan 1,5 meter die je wettelijk verplicht bent te gebruiken?
In de categorie minder prettig; https://nuernberger-schluender.de/mitver...hrradhelm/
Fietser knalt tegen autodeur en krijgt in eerste instantie toch maar 80% van de schade, 20% is eigen schuld want met helm op was het vast minder erg geweest.... Gelukkig in de tweede ronde gewijzigd naar geen schuld voor de fietser.
Het weerhoudt mij er niet van om in Duitsland te fietsen.
https://vinqo.de/7-wichtige-urteile-nach-fahrradunfall/
Interessant en problematisch is bijvoorbeeld dat oordeel over de fietser die door de automobilist werd aangeklaagd omdat de fietser te weinig veiligheidsafstand tot zijn auto had gehouden toen hij zonder te kijken de deur opende. Daar beslist de rechter dat het wel onzorgvuldig is van de fietser, maar minder ernstig dan zonder te kijken de autodeur opendoen waardoor de automobilist de grootste schuld krijgt. Mooi denk je dan. Tot je beseft dat het wel onzorgvuldig is van die fietser dat ie te dicht langs die geparkeerde auto reed. In het algemeen wordt in Duitsland 1,5 meter als veilige inhaalafstand gezien. Hoe je dat moet doen op een fietsstrookje van minder dan 1,5 meter die je wettelijk verplicht bent te gebruiken?
In de categorie minder prettig; https://nuernberger-schluender.de/mitver...hrradhelm/
Fietser knalt tegen autodeur en krijgt in eerste instantie toch maar 80% van de schade, 20% is eigen schuld want met helm op was het vast minder erg geweest.... Gelukkig in de tweede ronde gewijzigd naar geen schuld voor de fietser.
Het weerhoudt mij er niet van om in Duitsland te fietsen.