27-Jun-2024, 09:12 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 27-Jun-2024, 09:28 PM door datakneder.)
(27-Jun-2024, 07:43 AM)Jeroen S schreef: Hallo Datakneder, ik bedoel inderdaad het probleem van de slotboutjes in een rond gat, maar ook in een vierkant, keurig passend gat is het nog wel een potentieel probleem. De boutjes pakken het laminaat namelijk alleen op die kleine vlakjes. Dat zijn maar een paar vierkante millimeters die de krachten moeten opvangen. Of dat goed gaat? Ik heb in het verleden nog wel eens een stoeltje gehad waarin de slotboutjes dol gedraaid waren. Dan wordt het helemaal leuk, vooral als het moertje dan een stroef draaiende zelfborgende moer is. Het is bijzonder lastig het bolle kopje van een slotbout goed vast te pakken met een tang. Kortom dan zit je met een moertje/boutje wat doordraait en lastig weer los te krijgen is. Uiteindelijk een sleufje ingezaagd voor een platte schroevedraaier.
Het vierkante gat wat jij gemaakt hebt is het beste bij zo'n slotbout. Het kan goed gaan, maar als het mis gaat, wordt het wel een lastige opgave.
Ik heb op zich wel vertrouwen in de schade van de slotboutjes. Het heeft een grote kop en aan de andere kant is er 2 mm 4 cm breedt plastic rail die ook voor klemming zorgen. Maar je argument van vastzittende moeren op slotbouten zet me wel aan het denken. Op de bodem verzamelt zich zweet en dat is natuurlijk erg bevorderend voor roest en vastzitten. Ik ga op zoek naar een ander soort bout.
... ik op en neer naar Amersfoort ben gefietst (180 km) met een 61 voorblad en 36 als kleinste achter. En dat ik geen knieklachten heb na de afstand. Zeker rond Arnhem en Ede wel wat klimwerk, maar blijkbaar kan ik het goed doseren.
Eerder gaf ik al aan dat ik me niet zo'n zorgen maakte, maar als ik eerlijk ben is dat wat stoerpraterij. Ik realiseerde me weldegelijk dat het een probleem zou kunnen zijn als ik niet in staat zou zijn om fysiek te compenseren/ in te houden.
De eerste 100 km gingen vlekkeloos, maar de terugtocht was wel erg warm. Ik heb ook meerdere afkoeltussenstops gemaakt.