01-Jul-2024, 12:02 PM
Laat ik deze thread weer eens een beetje nieuw leven inblazen...
Ik heb sinds kort een Bülk. Niet dat er wat mis was met mijn DF XL, maar voor mijn woon/werk route heeft een VM met gesloten wielkappen toch wel wat voordelen, en eigenlijk geen nadelen.
Nu een krappe 500km gereden, en dit zijn mijn eerste bevindingen:
In een Bülk zit je een stuk lager dan in een DF XL. Dit zorgt ervoor dat je vaak geen ruk ziet als het gras in de berm niet gemaaid is (Ik ben een groot voorstander van 'Maai Mei niet' etc, maar als VM rijder is het soms wat onhandig)
De versnellingen zijn een beetje ingesteld op de vorige eigenaar (365cycle), en ik zou wat meer ruimte in het lage bereik nuttiger vinden dan in het hoge bereik zoals er nu inzit. (Ik geloof dat ik nog niet boven 8 van de 12 ben gekomen). Maar goed, dat valt op te lossen met een iets kleiner voorblad.
140mm cranks zijn wel kort. Dat wist ik al van een eerder proefritje, en je went er wel aan, maar gecombineerd met de huidige versnellingen is het soms wat zwaar trappen om op gang te komen.
langere cranks gaan misschien werken, maar dat wordt een hoop gepriegel ben ik bang, want erg veel ruimte is er niet voorin (maat 45/46) Ter zijner tijd eens bij ICB checken.
Er is relatief weinig ruimte tussen de wielkasten. Ik veeg regelmatig met mijn kuiten tegen de wielkasten. Niet zodanig dat ik er last van heb, maar genoeg om op te vallen.
Instappen is onhandiger dan in de DF XL. Je hebt wel een enorm lang gat, maar erg breed is het niet. Ik moet mijn schouders echt links/rechts onder de rand frommelen.
Als je dan uiteindelijk zit is er wel meer ruimte in de breedte.
De ventilatie is een stuk fijner dan bij de DF XL. In plaats van dat je kruis koel blijft, komt de rijwind nu op je borst uit. De gaten aan de achterkant gaan alleen niet helpen met de uitstroom, want ik heb een laptop en een tas met kleren linksachter als ik naar mijn werk rij.
Qua rijgedrag is het behoorlijk anders dan de DF XL. Je komt minder snel op gang. Dat merk ik vooral in de stad, waar je een hoop stoplichten hebt. Aan de ander kant, als je eenmaal op gang bent ga je een een stuk sneller voor de moeite die je erin stopt.
De snelheid in (scherpe) bochten moet ik nog uitvogelen. Ik neem nu het zekere voor het onzekere, en ga wat langzamer dan ik gewend ben de hoek om.
Het verschil in de vering maakt hier ook nogal uit. De DF XL was behoorlijk stug geveerd, de Bülk een stuk zachter. Over een paar 1000 kilometer meer kan ik hier meer over zeggen
Dan de belangrijkste reden om de DF XL in te ruilen voor de Bülk: Zijwindgevoeligheid.
Ik heb nog geen windkracht 6 gehad, maar windkracht 4 is geen probleem. Ik zwalk niet meer over de weg als er een plotselinge vlaag wind van opzij komt (tussen 2 huizen door bv.). Dat is een verademing. Niet meer krampachtig mijn stuur vasthouden, niet meer hopen dat ik niet toevallig opzij geblazen wordt als er een auto langs wil.
Wind schuin/recht voor: Ik reed laatst terug van mijn werk, en kwam niet ver boven de 40km/h uit. Ik dacht dat dat kwam omdat ik redelijk gaar was, maar na een paar kilometer kwam ik langs een vlag, en zag ik dat ik vol tegen de wind in reed. Met de DF XL was dat geen verrassing geweest, (En was ik niet boven de 33km/h uitgekomen denk ik)
Wat reistijd aangaat is er niet heel veel verschil met wat ik met de DF XL deed, maar dat heeft vooral te maken met Uithoorn, Boskoop, en Waddinxveen. Daar wordt de gemiddelde snelheid enorm omlaag getrokken. Mijn kruissnelheid ligt zo'n 5km/h hoger, maar mijn bochten/optrekken na stoplichten is trager.
Voorlopig ben ik dus blij met de Bülk. (Je weet nooit wat de toekomst brengt)
Ik heb sinds kort een Bülk. Niet dat er wat mis was met mijn DF XL, maar voor mijn woon/werk route heeft een VM met gesloten wielkappen toch wel wat voordelen, en eigenlijk geen nadelen.
Nu een krappe 500km gereden, en dit zijn mijn eerste bevindingen:
In een Bülk zit je een stuk lager dan in een DF XL. Dit zorgt ervoor dat je vaak geen ruk ziet als het gras in de berm niet gemaaid is (Ik ben een groot voorstander van 'Maai Mei niet' etc, maar als VM rijder is het soms wat onhandig)
De versnellingen zijn een beetje ingesteld op de vorige eigenaar (365cycle), en ik zou wat meer ruimte in het lage bereik nuttiger vinden dan in het hoge bereik zoals er nu inzit. (Ik geloof dat ik nog niet boven 8 van de 12 ben gekomen). Maar goed, dat valt op te lossen met een iets kleiner voorblad.
140mm cranks zijn wel kort. Dat wist ik al van een eerder proefritje, en je went er wel aan, maar gecombineerd met de huidige versnellingen is het soms wat zwaar trappen om op gang te komen.
langere cranks gaan misschien werken, maar dat wordt een hoop gepriegel ben ik bang, want erg veel ruimte is er niet voorin (maat 45/46) Ter zijner tijd eens bij ICB checken.
Er is relatief weinig ruimte tussen de wielkasten. Ik veeg regelmatig met mijn kuiten tegen de wielkasten. Niet zodanig dat ik er last van heb, maar genoeg om op te vallen.
Instappen is onhandiger dan in de DF XL. Je hebt wel een enorm lang gat, maar erg breed is het niet. Ik moet mijn schouders echt links/rechts onder de rand frommelen.
Als je dan uiteindelijk zit is er wel meer ruimte in de breedte.
De ventilatie is een stuk fijner dan bij de DF XL. In plaats van dat je kruis koel blijft, komt de rijwind nu op je borst uit. De gaten aan de achterkant gaan alleen niet helpen met de uitstroom, want ik heb een laptop en een tas met kleren linksachter als ik naar mijn werk rij.
Qua rijgedrag is het behoorlijk anders dan de DF XL. Je komt minder snel op gang. Dat merk ik vooral in de stad, waar je een hoop stoplichten hebt. Aan de ander kant, als je eenmaal op gang bent ga je een een stuk sneller voor de moeite die je erin stopt.
De snelheid in (scherpe) bochten moet ik nog uitvogelen. Ik neem nu het zekere voor het onzekere, en ga wat langzamer dan ik gewend ben de hoek om.
Het verschil in de vering maakt hier ook nogal uit. De DF XL was behoorlijk stug geveerd, de Bülk een stuk zachter. Over een paar 1000 kilometer meer kan ik hier meer over zeggen
Dan de belangrijkste reden om de DF XL in te ruilen voor de Bülk: Zijwindgevoeligheid.
Ik heb nog geen windkracht 6 gehad, maar windkracht 4 is geen probleem. Ik zwalk niet meer over de weg als er een plotselinge vlaag wind van opzij komt (tussen 2 huizen door bv.). Dat is een verademing. Niet meer krampachtig mijn stuur vasthouden, niet meer hopen dat ik niet toevallig opzij geblazen wordt als er een auto langs wil.
Wind schuin/recht voor: Ik reed laatst terug van mijn werk, en kwam niet ver boven de 40km/h uit. Ik dacht dat dat kwam omdat ik redelijk gaar was, maar na een paar kilometer kwam ik langs een vlag, en zag ik dat ik vol tegen de wind in reed. Met de DF XL was dat geen verrassing geweest, (En was ik niet boven de 33km/h uitgekomen denk ik)
Wat reistijd aangaat is er niet heel veel verschil met wat ik met de DF XL deed, maar dat heeft vooral te maken met Uithoorn, Boskoop, en Waddinxveen. Daar wordt de gemiddelde snelheid enorm omlaag getrokken. Mijn kruissnelheid ligt zo'n 5km/h hoger, maar mijn bochten/optrekken na stoplichten is trager.
Voorlopig ben ik dus blij met de Bülk. (Je weet nooit wat de toekomst brengt)