15-Jul-2024, 08:55 AM
(14-Jul-2024, 11:37 PM)Boyd Maduro schreef: PPS: in een velomobiel blijft een ketting een stuk schoner maar niet schoon. Zeker als je in het buitengebied rijdt zit er bijvoorbeeld op sommige momenten een goede hoeveelheid zand in de lucht omdat ze over tegelijkertijd aan het ploegen zijn. Nieuwe ketting is niet zwart en ook in een velomobiel is de ketting dat relatief snel wel.
Een deel van de vervuiling in de ketting is ook gewoon slijtage van de ketting zelf. Ook dat blijft in je smeermiddel hangen.
(14-Jul-2024, 11:49 PM)Martin van Mourik schreef: Vorig jaar heb ik op velomobilforum.de eens het advies gezien om helemaal niets te doen aan een nieuwe ketting. Het smeermiddel dat er in de fabriek op gedaan is zou beter zijn dan alles wat je zelf kunt doen. Je ketting zou zo veel langer meegaan als je de fabriekssmering met rust laat.
Dat heb ik geprobeerd. Resultaat: na reeds een week of vier een vieze luid tsjilpende zwaar lopende ketting.
Hoeveel en in wat voor omstandigheden heb je in die vier weken gereden? Mijn M-racer komt wel vooral met redelijk droog weer buiten en grotendeels toch ook op schone wegen en paden maar die rijdt toch al een paar duizend kilometer op het fabrieksvet van zijn (CN-HG601) ketting. De Hurri, met de eenvoudigste X9 en wel in weer en wind, moet ik trouwens wel na ~1.000 km al regelmatig bijdruppelen.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course