26-Jul-2024, 07:37 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26-Jul-2024, 07:44 AM door Arend-Jan.)
Enige reden dat ik erover begon is dat in velomobielen de verliezen in de aandrijflijn flink groter zijn dan op een racefiets. Mijn QV en SnoekL voelen een stuk stijver/directer dan mijn Milan GT deed, en helemaal meer dan m'n oude glasvezel Quest. Er flext gewoon veel meer, en de geleiderollen helpen ook niet. Verder is bij een Milan de deflectiehoek bij de eerste rol groter dan bij een SnoekL (omdat het wieltje daar voor de brug zit en bij een Snoek en QV erachter), wat denk ik flink uitmaakt.
Ik zou het daarom zo interessant vinden als dit eens goed gemeten zou worden voor verschillende velo's, door zowel aan de pedalen (of cranks) te meten als aan het achterwiel. Maar ik heb nog nooit een PM gezien voor enkelzijdig-gemonteerde achterwielen.
Stijfheid kan je wel redelijk beoordelen wanneer je op een klein voorblad rijdt. M'n oude Quest voelde dan gewoon zompig, het veerde gewoon duidelijk. De Milan GT (Mk5) ging dan trouwens 'wippen', de ketting liep te hoog boven het draaipunt van de achterbrug en dus trok ik de fiets dan achter in de vering (die ik daarom altijd erg hard zette). Latere mk7's zit de brug van een DF in, en daarvan is de kettinglijn iets beter geloof ik.
Ik zou het daarom zo interessant vinden als dit eens goed gemeten zou worden voor verschillende velo's, door zowel aan de pedalen (of cranks) te meten als aan het achterwiel. Maar ik heb nog nooit een PM gezien voor enkelzijdig-gemonteerde achterwielen.
Stijfheid kan je wel redelijk beoordelen wanneer je op een klein voorblad rijdt. M'n oude Quest voelde dan gewoon zompig, het veerde gewoon duidelijk. De Milan GT (Mk5) ging dan trouwens 'wippen', de ketting liep te hoog boven het draaipunt van de achterbrug en dus trok ik de fiets dan achter in de vering (die ik daarom altijd erg hard zette). Latere mk7's zit de brug van een DF in, en daarvan is de kettinglijn iets beter geloof ik.