26-Jul-2024, 09:10 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26-Jul-2024, 11:01 AM door Arend-Jan.)
I know, daarvoor heb ik iets teveel technische bagage hoor, om zo'n bewering te geloven. Kanttekening bij jouw berekening Bacchus: die klopt alleen wanneer je in een vacuüm fietst en de ketting ook niet via geleiding warmte afstaat aan kettingblad/cassette en niet straalt.
Zojuist naar kantoor gefietst, SnoekL zonder racekap, wind pal tegen (3bft / 18km/u), laatste 5km is voorstuk van Den Haag: 37 km/u bewogen gemiddeld met 170W (187W NP en 131 HRA)
NB: ik meet van deur tot deur, teller gaat vanzelf op pauze bij stilstand maar verder dus niet
50W verlies in een ketting kan trouwens wel, wanneer deze niet goed gesmeerd is en je trapt 1000+ W dan is 5% verlies heel realistisch. Probleem is dat ik dat maar enkele seconden volhoudt
Maar het ging niet over verliezen in een ketting, het ging over een opmerking dat ovale bladen vermogen besparen (bij gelijke snelheid). Ik zie niet in hoe, afgezien van mogelijk een marginaal verschil in verliezen in de aandrijflijn. Ik zei niet: in de ketting... Een minder pulserende kettingspanning zal iets minder vervorming in de hele carrosserie veroorzaken, maar dit gaat echt hooguit om enkele watts (en bij 80-130W getrapt vermogen op vlak terrein is het al helemáál verwaarloosbaar want dan staat er überhaupt amper spanning op de ketting)
Zojuist naar kantoor gefietst, SnoekL zonder racekap, wind pal tegen (3bft / 18km/u), laatste 5km is voorstuk van Den Haag: 37 km/u bewogen gemiddeld met 170W (187W NP en 131 HRA)
NB: ik meet van deur tot deur, teller gaat vanzelf op pauze bij stilstand maar verder dus niet
50W verlies in een ketting kan trouwens wel, wanneer deze niet goed gesmeerd is en je trapt 1000+ W dan is 5% verlies heel realistisch. Probleem is dat ik dat maar enkele seconden volhoudt
Maar het ging niet over verliezen in een ketting, het ging over een opmerking dat ovale bladen vermogen besparen (bij gelijke snelheid). Ik zie niet in hoe, afgezien van mogelijk een marginaal verschil in verliezen in de aandrijflijn. Ik zei niet: in de ketting... Een minder pulserende kettingspanning zal iets minder vervorming in de hele carrosserie veroorzaken, maar dit gaat echt hooguit om enkele watts (en bij 80-130W getrapt vermogen op vlak terrein is het al helemáál verwaarloosbaar want dan staat er überhaupt amper spanning op de ketting)