13-Sep-2024, 08:50 AM
(12-Sep-2024, 07:54 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik ben 1.76m en heb maat 44. Ik heb een binnenbeenlengte van 82cm met de schoenen aan.
Ik pas er niet in. Mijn schouders zitten volledig klem, ik kan nauwelijks nog ademhalen.
Zelfs met 140mm cranks raakte ik de bovenkant en de bodem.
Dus zelfs met 140 mm cranks raakte jij de bovenkant en bodemplaat (met diepe kuilen?). Niet
echt hoopgevend voor mij.
De schoenmaat van mijn wandelschoenen blijkt 43.5 te zijn, terwijl ik ook
42.5 van hetzelfde merk heb. Wielrenschoenen zijn 43 en Rhode muilen dan weer
41.
(12-Sep-2024, 09:32 PM)365cycle schreef: Als de Snoek je verder lekker past zou ik 140mm cranks toch ook eens proberen hoor. Efficiënter dan dat wordt het niet.
Misschien de moeite om alvast even te kijken of je ook onder een toerkap past, of dat je dan met je hoofd direct klem zit.
Als je toch in Dronten bent: Kijk zeker ook even bij de "buren", InterCity Bike (aan de Koperweg). Dan heb je veel van de moderne velomobielen wel zo'n beetje gezien.
Waar wil je 'm voor gaan gebruiken?
Ik kwam ook met mijn spijkerbroek (kuiten) tegen de wielkasten aan, maar dat
vond ik niet hinderlijk.
Volgens Theo zou ik onder de racekap passen, zelfs met een platte fietshelm.
Ik heb het niet geprobeerd.
De DF heeft een nogal afwijkende wielmaat van 584 mm en de Tuna heeft zelfs
349 mm Brompton voorwielen. Mijn Brompton is niet de comfortabelste fiets die
ik heb. Daarnaast heb ik mijn lesje wel geleerd met 451 mm (waar kan
je een 18 spaaks racevelg kopen? en de bandenkeuze lijkt mij beperkt).
De velomobiel wil ik gaan gebruiken om een rondje te rijden (vooral in de
winter) en om Meindert uit Oosterblokker bij te kunnen houden in zijn
velomobiel. Dit lukt mij niet met een M5 Low Racer met staartstroomlijn. Dus
liefst een zo snel mogelijk model.
(12-Sep-2024, 09:45 PM)Hoekie schreef: Cranklengte is voor mij ook een dingetje. Bij menig velomobiel ben je daarin inderdaad beperkt. Tijdens mijn Snoek-L proefrit paste 170 mm cranks. Net. Alleen vooruit trappend. Ik heb in verhouding lange benen/korter bovenlichaam, schoenmaat 43/44.
Ik weet niet of en zo ja welke velomobiel/fiets je nu hebt, anders zou je een (2de hands) set met kortere cranks kunnen kopen en daar een aantal weken in de praktijk mee rijden en zien of het wat voor je benen is.
Mooi dat 170 mm cranks paste in de Snoek-L voor jou. Ik verwacht dat het bij mij ook
net zou kunnen passen. 20 jaar geleden was de manie om langere cranks te nemen:
ik had 175 mm en heb deze vervangen door 170 mm wegens dat ik dan geen
overlap meer heb tussen mijn voorwiel en cranck van mijn lage ligfiets. Wat betreft
trappen merk ik amper het verschil.
Ik heb cranks in verschillende maten liggen voor eenwielers, maar daar kan ik geen
tandwiel op monteren. Tussen neus en lippen door heb ik bij velomobiel.nl genoemd
dat een fiets een dag huren wel fijn zou zijn. Daar werd niet op gereageerd, dus ik
vermoed dat ze dit niet doen.
Met een proefrit maken in de Snoek met 140 mm cranks bezorg ik velomobiel.nl wel
een hoop extra werk. Dit is de pech als je tussen de Snoek en de Snoek-L invalt.