13-Sep-2024, 09:40 AM
Ah, jij hebt ook last van die rare extra line feeds in je posts. Ik haal ze altijd weg, dat dat moet is irritant.
584 is inmiddels gangbaarder dan 559.
Zo snel mogelijk... hangt van de route af wat echt het snelst is, maar de Tuna, Snoek L, Milan SL/GT, Bülk, Alpha 9 serie rijdt maakt niet eens zo heel veel uit. De kleine Snoek is een uitzondering, omdat ie zoveel kleiner is. Die is echt wel een pak efficiënter dan de rest.
(13-Sep-2024, 08:50 AM)John1000 schreef: De DF heeft een nogal afwijkende wielmaat van 584 mmJe kan zowel de Tuna als de DF bestellen met een 584 en een 622 achterwiel. Op een 622 velg passen niet zulke brede banden als met 584.
584 is inmiddels gangbaarder dan 559.
(13-Sep-2024, 08:50 AM)John1000 schreef: en de Tuna heeft zelfs 349 mm Brompton voorwielen. Mijn Brompton is niet de comfortabelste fiets die ik heb. Daarnaast heb ik mijn lesje wel geleerd met 451 mm (waar kan
je een 18 spaaks racevelg kopen? en de bandenkeuze lijkt mij beperkt).
- Er worden heel veel meer Bromptons en andere kleine vouwfietsen verkocht dan velomobielen. Zoveel dat ze een speciale velgmaat in leven weten te houden. Dat is met bijvoorbeeld de GoCycle niet echt gelukt, we hebben alleen mazzel dat Wim ze blijft inkopen.
- Over gangbare bandenmaten gesproken: 26" MTB's zijn echt uit de gratie. 27,5" (584) en 29" (622) komt veel meer voor. Snelle straatbanden vind je tegenwoordig dus ook vaker in die maten.
- Bromptons moeten ook vlot rollen, je wil de nadelen van een klein fietsje zoveel mogelijk opheffen met o.a. een rappe band
- Heb je een racevelg nodig voor een velomobiel? Bij een driewieler zijn de krachten heel anders dan bij een tweewieler. Laat dat wieltje maar lekker sterk zijn (en een 349 wiel is stijver dan 406)
- Mijn Tern Link is ook niet de comfortabelste fiets die ik heb, maar rolt op dezelfde banden als een QV. Die laatste is wel comfortabel.
(13-Sep-2024, 08:50 AM)John1000 schreef: De velomobiel wil ik gaan gebruiken om een rondje te rijden (vooral in de winter) en om Meindert uit Oosterblokker bij te kunnen houden in zijn velomobiel. Dit lukt mij niet met een M5 Low Racer met staartstroomlijn. Dus liefst een zo snel mogelijk model.Als ik de verhalen mag geloven is Meindert sowieso nogal moeilijk bij te houden
Zo snel mogelijk... hangt van de route af wat echt het snelst is, maar de Tuna, Snoek L, Milan SL/GT, Bülk, Alpha 9 serie rijdt maakt niet eens zo heel veel uit. De kleine Snoek is een uitzondering, omdat ie zoveel kleiner is. Die is echt wel een pak efficiënter dan de rest.
(13-Sep-2024, 08:50 AM)John1000 schreef: Met een proefrit maken in de Snoek met 140 mm cranks bezorg ik velomobiel.nl wel een hoop extra werk. Dit is de pech als je tussen de Snoek en de Snoek-L invalt.Hoezo is dat veel extra werk? Ze hebben die crankstellen gewoon liggen, waarschijnlijk nog steeds zo over te zetten, met tandwiel, slede en al; ik heb de Snoek L ook met verschillende lengtes gereden. Als je het vantevoren even aangeeft zullen ze het vast voor je willen monteren.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.