14-Sep-2024, 10:51 AM
(13-Sep-2024, 09:04 AM)Wim -de roetsende schreef:(13-Sep-2024, 08:50 AM)John1000 schreef: Ik kwam ook met mijn spijkerbroek (kuiten) tegen de wielkasten aan, maar dat vond ik niet hinderlijk. Dat wordt het na verloop van tijd wel weet ik uit eigen ervaring.
Tussen neus en lippen door heb ik bij velomobiel.nl genoemd dat een fiets een dag huren wel fijn zou zijn. Daar werd niet op gereageerd, dus ik vermoed dat ze dit niet doen. Meerdere mensen hebben dit gedaan, zou moeten kunnen volgens mij.
Met een proefrit maken in de Snoek met 140 mm cranks bezorg ik velomobiel.nl wel een hoop extra werk. Dit is de pech als je tussen de Snoek en de Snoek-L invalt. Dit deden ze ook voor mij zonder met de ogen te knipperen. Je wilt toch goed proefrijden.
Ik zet even mijn antwoorden in een ander lettergrootte en vet in jouw quote achter je vraag. Gaat iets sneller.
Spijkerbroek tegen wielkasten aan kwam bij mij nadat de trapas te ver was gezet
en ik daardoor te veel moest rekken. Ik zal het in de gaten houden.
Goed om te lezen dat huren door meerdere mensen al is gedaan.
(13-Sep-2024, 09:40 AM)365cycle schreef: Over gangbare bandenmaten gesproken: 26" MTB's zijn echt uit de gratie. 27,5" (584) en 29" (622) komt veel meer voor. Snelle straatbanden vind je tegenwoordig dus ook vaker in die maten.
Bromptons moeten ook vlot rollen, je wil de nadelen van een klein fietsje zoveel mogelijk opheffen met o.a. een rappe band
Heb je een racevelg nodig voor een velomobiel? Bij een driewieler zijn de krachten heel anders dan bij een tweewieler. Laat dat wieltje maar lekker sterk zijn (en een 349 wiel is stijver dan 406)
Mijn Tern Link is ook niet de comfortabelste fiets die ik heb, maar rolt op dezelfde banden als een QV. Die laatste is wel comfortabel.
Hoezo is dat veel extra werk? Ze hebben die crankstellen gewoon liggen, waarschijnlijk nog steeds zo over te zetten, met tandwiel, slede en al; ik heb de Snoek L ook met verschillende lengtes gereden. Als je het vantevoren even aangeeft zullen ze het vast voor je willen monteren.
Ik wist niet dat 584 het van 559 gaat overnemen. Daar word ik niet echt gelukkig
van, want ik heb nog een vouwfixie met 559 wielen.
In 1997 kwam mijn Brompton met Raleigh banden. Verschrikkelijk om om de velg
te leggen, maar er was als ik mij goed herinner geen andere keus. Later kwam
Schwalbe Marathon, die niet best waren (gescheurde zijkanten). Nu zijn ze wel
goed.
Ik verwacht dat mijn 48 spaaks 406 mm eenwieler wiel stijver zal zijn dan een
28 spaaks 349 wiel.
Een velomobiel is volledig geveerd. Een groter wiel smeert een hobbel meer uit.
Ik had verwacht dat een cranktrekker nodig zou zijn, maar alles vervange is
natuurlijk gemakkelijker.
(13-Sep-2024, 01:36 PM)Boyd Maduro schreef: Ik heb bij mijn proefrit ook verschillende cranklengtes geprobeerd. Theo heeft toen gewoon halverwege de cranks gewisseld (even van tevoren aangeven is idd wel netjes, dan weten zij ook waar ze aan toe zijn)
Qua hoe goed ik in de snoek pas:
Ik ben iets van 1.75m
schoenmaat: 42
binnenbeenlengte: geen idee
Met mijn fietsschoenen kom ik nergens tegenaan tenzij ik het expres doe. Met andere schoenen wordt het een ander verhaal maar ik rij ook nooit zonder kliks (met vind ik vele malen prettiger)
Ketting komt af en toe tegen mijn been aan maar dat heb ik eigenlijk alleen door omdat ik soms een vlek op mijn been heb (wellicht nog een reden om de ketting te waxen maar dat is een andere discussie )
Schouders had ik genoeg ruimte over dat ik nog schuimblokjes erin heb om mij netjes op mijn plek te houden.
Schuimkap past never nooit niet boven mijn benen, simpelweg niet genoeg ruimte over
Dichte kap pas ik met mijn standaard helm onder maar zonder helm reed wel een heel stuk prettiger.
Verder voelt de Snoek echt als de perfecte fiets voor mij. Qua grootte & verhoudingen klopt het gewoon.
Binnenbeenlengte is volgens mij een belangrijke parameter.
Proefrit met trapas op juiste afstand, helaas zonder bodemplaat, gaf alleen bij
terugtrappen dat ik met de hiel de remkabel haakte (deze liep over het
voetengat). Daarna trappers te ver met bodemplaat: met wielrenschoenen raakte ik
niets. Ik had niet het idee dat de ketting tegen mijn broek aankwam. Ik neem
aan dat er een buisje over de ketting kan worden geschoven. Mazzelaar dat je er
zo goed in past.