08-Oct-2024, 07:02 PM
Ik denk niet dat de carrosserie rolt, maar hij vervormt mogelijk. Ik ken de Snoek niet goed genoeg om te kunnen inschatten wat er vervormt. Daarbij zijn er wel een aantal mogelijkheden. Een beweging in het trapritme kan ook met te slappe/zachte vering te maken hebben. Bij trappen zonder belasting zou je dan ook die beweging moeten merken. Het zou kunnen dat de body wat vervormt, bijvoorbeeld omdat de neusbevestiging van de trapasboom wat mee beweegt met de trapkrachten. Het kan ook zijn dat de brug, wielkasten door de trekkracht op de ketting(rol) omhoog gedrukt wordt. In diverse berichten op het Duitse forum lijkt wel duidelijk te zijn dat bijvoorbeeld de bevestiging van de achterbrug vrij gemakkelijk beweging toelaat.
Er is maar een zeer kleine groep mensen die in beide fietsen past, voor wie de vergelijking nut heeft. En je kunt er op heel veel manieren naast zitten. Ik weet kan de bovenstaande berekeningen net een beetje volgen, maar bij het gebruik van kortere cranks daalt ook het koppel wat op het kettingblad terecht komt. En juist dat koppel veroorzaakt mogelijk de vervorming. Met kortere cranks en een hoger toerental, kun je met een kleiner kettingblad rijden, wat de krachten op de ketting weer vergroot. Jij rekent met de grootste kracht als de cranks horizontaal staan. Ik kan dan bijna geen druk meer uitoefenen op het pedaal. De kracht op het pedaal, en daarmee de vervorming van de daarmee verbonden delen, trapas, trapasboom is bij mij het grootst net na recht omhoog. Kortom er gebeuren tegenstrijdige dingen. Daarom ben ik ook erg voorzichtig met conclusies trekken, zeker als daarin maar 1 onderdeeltje belicht wordt en als oorzaak wordt aangewezen.
Ik vrees dat het gaat om een samenspel tussen diverse dingen, baserend op mijn ervaringen met 2 zeer verschillende velomobielen, mijn eigenbouw en een Milan mk2. De houten is super stijf onder trapkrachten, maar vervormt in dwarsdoorsnee als ik op 2 wielen door de bocht ga. Hij zwabbert wat op de weg omdat ie erg licht geveerd is. Zoals zo'n Amerkaanse bak in een 70er jaren film. En dat hobbelen wat jij vermoedelijk bij de snoek ervaren hebt, doet ie ook als ik heel snel in het luchtledige trap. Bij een laag-normaal toerental niet. Samenspel tussen bewegend gewicht en slappe veren. De Milan heeft veel stuggere vering, ingericht op de 15 kilo zwaardere vorige eigenaar. Ook doet ie bijna niks in dwarsdoorsnee als ik op 2 wielen ga. En hobbelen doet ie ook niet. Maar bij wegrijden of klimmen in een te zware versnelling kun je het krachtenspel volgen in de beweging van het mastje waarop de derailleur zit.
Er is maar een zeer kleine groep mensen die in beide fietsen past, voor wie de vergelijking nut heeft. En je kunt er op heel veel manieren naast zitten. Ik weet kan de bovenstaande berekeningen net een beetje volgen, maar bij het gebruik van kortere cranks daalt ook het koppel wat op het kettingblad terecht komt. En juist dat koppel veroorzaakt mogelijk de vervorming. Met kortere cranks en een hoger toerental, kun je met een kleiner kettingblad rijden, wat de krachten op de ketting weer vergroot. Jij rekent met de grootste kracht als de cranks horizontaal staan. Ik kan dan bijna geen druk meer uitoefenen op het pedaal. De kracht op het pedaal, en daarmee de vervorming van de daarmee verbonden delen, trapas, trapasboom is bij mij het grootst net na recht omhoog. Kortom er gebeuren tegenstrijdige dingen. Daarom ben ik ook erg voorzichtig met conclusies trekken, zeker als daarin maar 1 onderdeeltje belicht wordt en als oorzaak wordt aangewezen.
Ik vrees dat het gaat om een samenspel tussen diverse dingen, baserend op mijn ervaringen met 2 zeer verschillende velomobielen, mijn eigenbouw en een Milan mk2. De houten is super stijf onder trapkrachten, maar vervormt in dwarsdoorsnee als ik op 2 wielen door de bocht ga. Hij zwabbert wat op de weg omdat ie erg licht geveerd is. Zoals zo'n Amerkaanse bak in een 70er jaren film. En dat hobbelen wat jij vermoedelijk bij de snoek ervaren hebt, doet ie ook als ik heel snel in het luchtledige trap. Bij een laag-normaal toerental niet. Samenspel tussen bewegend gewicht en slappe veren. De Milan heeft veel stuggere vering, ingericht op de 15 kilo zwaardere vorige eigenaar. Ook doet ie bijna niks in dwarsdoorsnee als ik op 2 wielen ga. En hobbelen doet ie ook niet. Maar bij wegrijden of klimmen in een te zware versnelling kun je het krachtenspel volgen in de beweging van het mastje waarop de derailleur zit.