13-Oct-2024, 05:06 PM
(13-Oct-2024, 04:33 PM)Arend-Jan schreef:(13-Oct-2024, 03:22 PM)365cycle schreef: De snelste fietsbanden worden maar zeer weinig gemaakt; een radiaalband zorgt voor fors minder rolweerstand dan onze diagonaalbanden hebben. Ik heb weleens wat zitten zoeken naar redenen waarom die banden er niet zijn voor een fiets; met name zoekerig stuurgedrag wordt als één van de redenen genoemd.
Ik vermoed dat een band die echt puur voor vierwielige velomobielen gemaakt zou worden wel al snel een radiaalband zou zijn.
Terwijl tegenwoordig alle* motorfietsbanden toch wel radiaalbanden zijn. Dus wat een radiaalband dan zoekerig zou moeten maken snap ik eigenlijk niet..
Enige wat ik zou kunnen bedenken is dat de oorzaak ligt in de soeplesse. Hoe minder stijfheid, hoe meer zoekerig? I dunno...
Er is Vittoria en Veloflex (wat een afsplitsing van Vittoria is) als zuivere fietsbandenmakers veel aan gelegen om 'de snelste' racefietsband op de markt te brengen (Continental en Michelin verdienen hun grote geld elders, denk ik zo maar). Als het een algemene waarheid is dat radiaalbanden zoveel soepeler zijn, en Vittoria heeft ze in het verleden gemaakt, waarom zijn ze er dan mee gestopt?
Of zijn radiaalbanden alleen maar opvallend veel sneller bij de (te) lage snelheden waar Wim Schermer bij test?
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'