16-Oct-2024, 12:57 PM
(11-Oct-2024, 06:45 AM)Boyd Maduro schreef: Mijn enige referentiepunt is de QuestXS waarvan ik al meerdere keren heb gelezen dat het qua windgevoeligheid ergens bovenaan het lijstje zit. Geheel naar verwachting merk ik dan ook meer van de wind in de Snoek dan in de QuestXS. De manier waarop zorgt er echter voor dat ik waarschijnlijk tot een hogere windsnelheid met mijn Snoek nog comfortabel ben dan dat ik dat met mijn QuestXS was. Namelijk: ik heb het gevoel dat de QuestXS meer omgegooid wordt waar de Snoek meer opzij geduwd wordt. Dus (zeker met minder constante wind) met de snoek meer de aandacht er bij om rechtdoor te blijven rijden bij de QuestXS gaat het rechtdoor langer goed maar daarbij ga ik toch wat ongemakkelijk scheef in de fiets zitten voor wat contragewicht (die lijkt overigens ook beter te zeilen)
Ik heb niet zoveel gewicht om in de strijd te gooien dus ik vindt het prettig dat dat bij de snoek niet nodig is.
De zijwaartse verplaatsing wordt volgens mij veroorzaakt door dwarsslip van de
banden, die je verkrijgt door de door de wind aangebrachte dwarskracht. Goed
om te lezen dat de Snoek een neutraal stuurgedrag vertoont bij zijwind. Is dit
ook zo bij de Snoek_L?
Dat omgooien bij de QuestXS: misschien dat het neutrale punt (drukpunt) bij de
QuestXS verder van het zwaartepunt van fiets en berijder af ligt. De dwarskracht
door de wind op het voertuig en de horizontale afstand tot het zwaartepunt zorgt
dan voor een giermoment.
Ik begrijp "met de snoek meer de aandacht er bij om rechtdoor te blijven rijden"
niet als deze een neutraler stuurgedrag heeft dan de QuestXS (wordt meer
omgegooid) en dat dan "Quest gaat rechtdoor langer goed".
Als op een band een dwarskracht wordt uitgeoefend, dan krijgt de band een
richtmoment. Dit richtmoment moet bij zijwind worden gecompenseerd door kracht
uit te oefenen op het stuur.
Zou het kunnen dat bij de Snoek een kleinere stuuruitslag nodig is voor
eenzelfde verdraaiing van het voorwiel en daardoor lastiger/zwaarder stuurt dan
de QuestXS?