26-Oct-2024, 02:14 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26-Oct-2024, 02:16 PM door Jeroen S.)
Ik gooide even de M5 modellen door elkaar. Dit is inderdaad geen shockproof. Ik ben niet heel bekend met de citymate en cmpct. Als je het zitje nu al te steil vindt, dat wordt alleen maar steiler als je er een klein voorwieltje in stopt. 16 inch is er natuurlijk ook in verschillende maten. 305 en 349mm. Origineel is het de 305, dat is dus zo'n 10 cm kleiner als de huidige 406. http://www.m5-ligfietsen.nl/site/EN/Models/CMPCT Op de foto's is goed te zien dat dezelfde vork voor beide wielmaten gebruikt wordt. 451 voor met een racerem, 16 inch met V brake. Je ziet de nokjes voor de V brake zitten op de foto's met groot wiel. En op een aantal andere foto's zie je de enorme hoeveelheid lucht boven het wiel.
In radius scheelt het zo'n 5 cm tussen 305 en 406, naar 451 komt er nog 2,5 cm bij. Een en ander ook afhankelijk van de bandendikte.
De truc met een manchet in het knooppunt gaat waarschijnlijk lastig werken omdat beide delen schuin naar elkaar toe bewegen, pas op het laatste stuk recht tegenover elkaar staan. Ik verwacht dat dat gaat botsen. Ik zou het even testen met een stukje karton, (wcrol).
Bij mijn lowracer had ik bij hard wegrijden bij verkeerslichten nog wel eens het probleem dat het voorste deel met trapas verdraaide tov het frame. De kettinglijn (torsiekracht) is wat ongunstiger. Ik heb daar uiteindelijk een klein zelftappend schroefje in gedraaid, precies in de klemspleet van het frame. Toen was het afgelopen met draaien. Ook hier werkt de kracht via de ketting ongunstig tov het scharnier. De ketting zit best wat hoger.
In radius scheelt het zo'n 5 cm tussen 305 en 406, naar 451 komt er nog 2,5 cm bij. Een en ander ook afhankelijk van de bandendikte.
De truc met een manchet in het knooppunt gaat waarschijnlijk lastig werken omdat beide delen schuin naar elkaar toe bewegen, pas op het laatste stuk recht tegenover elkaar staan. Ik verwacht dat dat gaat botsen. Ik zou het even testen met een stukje karton, (wcrol).
Bij mijn lowracer had ik bij hard wegrijden bij verkeerslichten nog wel eens het probleem dat het voorste deel met trapas verdraaide tov het frame. De kettinglijn (torsiekracht) is wat ongunstiger. Ik heb daar uiteindelijk een klein zelftappend schroefje in gedraaid, precies in de klemspleet van het frame. Toen was het afgelopen met draaien. Ook hier werkt de kracht via de ketting ongunstig tov het scharnier. De ketting zit best wat hoger.