29-Oct-2024, 07:13 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 29-Oct-2024, 07:16 PM door 365cycle.)
(29-Oct-2024, 06:03 PM)AndredeBoer schreef: ik rijd altijd/vanzelf harder bij regen/nat wegdek: lagere rolweerstand. Daarom fietst zwart ijs ook zo lekker licht...
(29-Oct-2024, 06:06 PM)Wim -de roetsende schreef: Ben ik de enige die dit betwijfelt?
Ik heb het betwijfeld, maar doe dat inmiddels niet meer. Ietwat vochtig wegdek is sneller, zolang het niet meer regent (druppels = luchtweerstand) en het wegdek niet ook veel kouder is bij dezelfde buitentemperatuur (want we meten de lucht, niet de grond). Iemand die er meer verstand van heeft dan ik heeft me hiervoor twee redenen uitgelegd:
1. Bovenstaand is een extreme close-up van wat wij "glad asfalt" noemen. Het is dus helemaal niet zo glad! Eigenlijk rijd je continu tegen miniscule "stoeprandjes" op, die je vertragen. Laat je hier nu een vloeistof tussenlopen, dan zorgt dat voor een gladder geheel, met als gevolg dat je band minder hoeft te vervormen (ja, je drukt het water er tussenuit als je blijft staan, maar water heeft ook tijd nodig om zich te verplaatsen, en de tijd dat je erop drukt is maar heel kort als je rijdt).
2. De band blijft niet perfect rond, maar krijgt een soort "platte kant" op de plek die op de weg staat. Om die band plat te krijgen vervormt de band dus ook, en die vervorming stopt niet direct wanneer het contact gemaakt wordt. Twee punten op je band moeten zich dus ten opzichte van elkaar verplaatsen terwijl er al contact is met het asfalt. Als daar een minimale hoeveelheid slip kan optreden verlaagt dat de rolweerstand.
Bovenstaande werkt niet meer zodra het laagje water meer wordt dan een beetje, want dan ben je feitelijk "door het water aan het ploegen" (sterk vergroot zal het eruit zien als een binnenvaartschip dat met honderd kilometer per uur door je dichtstbijzijnde rivier raast - forse golven).
(29-Oct-2024, 06:27 PM)Willeke_IGKT schreef: Je fietst vast harder bij regen om sneller thuis te zijn.
Dat ook ja. Gisteren nog Maar dat is wél aan te tonen met een powermeter. Dat vochtig wegdek iets lekkerder loopt is zichtbaar in de zin dat het vermogen bij een bepaalde snelheid meetbaar lager wordt.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.