(6 uren geleden)Peter de Rond schreef: zal nog eens een normaal rond voorblad monteren, kijken wat het verschil is in gem. vermogen.Dan bedoel je met die afkorting waarschijnlijk gemeten, en niet gemiddeld.
Een ander type blad maakt je trapbeweging prettiger, maar niet je fiets ineens efficiënter. Als dat wel zo zou zijn zou iedere velonaut altijd hele warme voeten hebben. Wel lekker in de winter.
Wat ik me voor kan stellen is dat de cadans niet op één punt gemeten wordt, maar op basis van de rotatiesnelheid over een bepaald deel van je slag.
Als dat telkens is op het punt waar je juist geen kracht zet (en het toerental dus toeneemt om je over het dode punt heen te helpen) wordt je cadans hoger ingeschat dan die daadwerkelijk is.
Wat het helemaal lastig maakt om dit te duiden is dat je met meerdere partijen te maken hebt:
- Je powermeter stuurt data naar je headunit
- Je headunit (Garmin 1030+ toch?) stuurt een .FIT naar Garmin Connect
- Garmin Connect stuurt dat naar je Strava
Vaak zal je zien dat vermogensdata niet eens overeenkomt tussen Garmin Connect en Strava, terwijl die toch echt direct data uitwisselen.
Wat verder gemeen is aan powermeters is dat ze iedere seconde een harde waarde in watts communiceren (algemene vermogensdata, in de powermeter zelf berekend uit koppel * toerental), maar ook meerdere keren per seconde het toerental en de "Crank Torque" (dus het koppel op de crank). Garmin Connect en Strava interpreteren dat dus beide anders, en wie wat hoe interpreteert en welke data gebruikt....? Joost Gary mag het weten. Oh nee, die ook niet meer. Min misschien.
Nu ontstond er over dit onderwerp ook een gesprek buiten het forum, en kreeg ik linkjes naar twee van je Strava-ritten doorgestuurd.
Het feit dat je binnen 2 dagen ineens zo'n 40% minder sterk wordt, maar de Snoek ook dik 35% efficiënter gaat lopen terwijl je precies in dat weekend de ovale bladen hebt gemonteerd, doet mij echt vermoeden dat we met een data-issue te maken hebben.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.