5 uren geleden
Zo, laat ik maar eens een stukje schrijven over ervaringen met de Bülk. Ik heb er intussen een krappe 2k km in gereden dus dat moet nu wel kunnen
Zoals intussen wel bekend is: Ik heb de Bülk van 365cycle overgenomen. Het had wat voeten in de aarde om hem ook goed rijdend te krijgen. (Vrijloop stuk, derailleur een paar keer volledig de kluts kwijt, dat soort fratsen), maar intussen gaat het alweer een tijd goed.
Voor- en nadelen tov. de DF XL:
Voordelen:
- Veel minder zijwindgevoelig. Ja, met een stegive windvlaag tussen 2 huizen door wijk je nog steeds van je lijn af, maar veel minder dan met de DF XL
- Minder effect van ongunstige wind (wind tegen/schuin voor). Eén van mijn eerste ritten vroeg ik me af waarom ik niet boven de 40km/h kon cruisen, totdat ik aan een vlag zag dat ik de wind vol tegen had...
- Betere ventilatie. De luchtinlaat van de DF XL houdt je kruis lekker koel, maar daar is het wel mee gezegd. De Bülk laat de lucht een stuk hoger uitstromen, waardoor je handen/borstkas gekoeld worden.
- Achteruit bewegen met een hand aan de grond gaat makkelijker dan 'rolstoelen' met de DF XL
- Sneller, met name op de lange stukken. Gelukkig heb ik daar een hoop van op mijn woon/werk route
- Meer ruimte aan de zijkant voor mijn armen. In de DF XL zat ik redelijk strak ingebouwd, in de Bülk zitten mijn schouders net zo strak, maar daar onder is meer plek
Nadelen:
- Dichte wielkappen maakt banden verwisselen een stuk complexer.
- Minder ruimte voor bagage
- Grote opening = kouder. 's Zomers niet erg, maar deze week was het best koud met alleen de deksel zonder schuimkap gedeelte.
- Grotere draaicirkel. Op mijn woon/werk route kan ik nog steeds elke bocht halen zonder te steken, maar een paar bochten lukken alleen maar omdat ik de weg goed ken.
- Ik kan maar met 140mm cranks rijden. Ik vind de 155mm van de DF XL fijner. Geen dealbreaker, maar het was wel wennen, en vooral lastig met wegtrekken na een stop (zeker als je niet in de laagste versnelling staat because reasons)
Verschillen (of niet) die me niet (veel) uitmaken:
- De Bülk is lager/je zit lager in de Bülk. Voor het overzicht maakt het niet uit, maar je krijgt nog meer licht van tegenliggers in je mik heb ik het idee
- Je ligt meer in de Bülk dan in de DF XL. Dit heeft voordelen op de langere stukken, maar nadelen op de korte (sprint) stukjes. (let wel: dit is in combinatie met de kortere cranks)
- Bodemvrijheid is ongeveer gelijk aan mijn DF XL (Die stond voor iets hoger op z'n pootjes).
- Grote instap. Die instap is vooral in de lengte groter, om mijn schouders onder de rand te krijgen moet ik in de Bülk meer mijn best doen dan in de DF XL heb ik het idee. Ik had verder alleen problemen met de DF XL als ik met een spijkerbroek met leren riem wilde uitstappen.
- Over uitstappen gesproken: Ik denk dat de grote opening daar wel een voordeel biedt voor mensen die minder sterke armspieren hebben (om zich op te drukken bij uitstappen)
Al met al ben ik wel blij met de wissel, hoewel ik de DF XL misschien had moeten houden als reserver VM
Zoals intussen wel bekend is: Ik heb de Bülk van 365cycle overgenomen. Het had wat voeten in de aarde om hem ook goed rijdend te krijgen. (Vrijloop stuk, derailleur een paar keer volledig de kluts kwijt, dat soort fratsen), maar intussen gaat het alweer een tijd goed.
Voor- en nadelen tov. de DF XL:
Voordelen:
- Veel minder zijwindgevoelig. Ja, met een stegive windvlaag tussen 2 huizen door wijk je nog steeds van je lijn af, maar veel minder dan met de DF XL
- Minder effect van ongunstige wind (wind tegen/schuin voor). Eén van mijn eerste ritten vroeg ik me af waarom ik niet boven de 40km/h kon cruisen, totdat ik aan een vlag zag dat ik de wind vol tegen had...
- Betere ventilatie. De luchtinlaat van de DF XL houdt je kruis lekker koel, maar daar is het wel mee gezegd. De Bülk laat de lucht een stuk hoger uitstromen, waardoor je handen/borstkas gekoeld worden.
- Achteruit bewegen met een hand aan de grond gaat makkelijker dan 'rolstoelen' met de DF XL
- Sneller, met name op de lange stukken. Gelukkig heb ik daar een hoop van op mijn woon/werk route
- Meer ruimte aan de zijkant voor mijn armen. In de DF XL zat ik redelijk strak ingebouwd, in de Bülk zitten mijn schouders net zo strak, maar daar onder is meer plek
Nadelen:
- Dichte wielkappen maakt banden verwisselen een stuk complexer.
- Minder ruimte voor bagage
- Grote opening = kouder. 's Zomers niet erg, maar deze week was het best koud met alleen de deksel zonder schuimkap gedeelte.
- Grotere draaicirkel. Op mijn woon/werk route kan ik nog steeds elke bocht halen zonder te steken, maar een paar bochten lukken alleen maar omdat ik de weg goed ken.
- Ik kan maar met 140mm cranks rijden. Ik vind de 155mm van de DF XL fijner. Geen dealbreaker, maar het was wel wennen, en vooral lastig met wegtrekken na een stop (zeker als je niet in de laagste versnelling staat because reasons)
Verschillen (of niet) die me niet (veel) uitmaken:
- De Bülk is lager/je zit lager in de Bülk. Voor het overzicht maakt het niet uit, maar je krijgt nog meer licht van tegenliggers in je mik heb ik het idee
- Je ligt meer in de Bülk dan in de DF XL. Dit heeft voordelen op de langere stukken, maar nadelen op de korte (sprint) stukjes. (let wel: dit is in combinatie met de kortere cranks)
- Bodemvrijheid is ongeveer gelijk aan mijn DF XL (Die stond voor iets hoger op z'n pootjes).
- Grote instap. Die instap is vooral in de lengte groter, om mijn schouders onder de rand te krijgen moet ik in de Bülk meer mijn best doen dan in de DF XL heb ik het idee. Ik had verder alleen problemen met de DF XL als ik met een spijkerbroek met leren riem wilde uitstappen.
- Over uitstappen gesproken: Ik denk dat de grote opening daar wel een voordeel biedt voor mensen die minder sterke armspieren hebben (om zich op te drukken bij uitstappen)
Al met al ben ik wel blij met de wissel, hoewel ik de DF XL misschien had moeten houden als reserver VM