(01-Nov-2024, 09:28 PM)Peter de Rond schreef: Dan ben ik geneigd om te zeggen dat je met ovaal een betere overbrenging hebt.Dat er winst mee behaald kan worden geloof ik zeker. Dat je fiets er efficiënter van wordt geloof ik zeker niet.
Maar goed, dat wordt ook door mensen in twijfel getrokken
Ovale bladen verbeteren de stroomlijn niet en verlagen de rolweerstand evenmin.
Als ik nu een uur lang 300W kan trappen en ik zou van ovale bladen (laten we het makkelijk maken) 33% efficiënter worden heb ik met die ovale bladen nog maar 200W nodig voor dezelfde snelheid. 100W = 100J/s, over een uur maak ik dan dus 3600 * 100 = 360000 J energie die niet gebruikt wordt, bovenop de 300*3*3600 = 3,2 miljoen J energie die ik sowieso al maakte. We kennen allemaal de wet van behoud van energie.
Als het vermogen dan tóch daalt als je ovale bladen monteert, waar blijft die energie dan?
Nu twijfel ik even of ik 'm zo mag gebruiken, maar ik ga het toch proberen: Gebruik ik de formule Q = c * m * ΔT (waarbij c = soortelijke warmte, m = massa in kg, delta T = temperatuurverschil in K). We kennen Q (3240000 in het ene geval, die 360000 extra in het andere geval), de soortelijke warmte van lucht is ongeveer 1000 J/(Kg*K), en met het gegeven dat ik bij een recente rit een temperatuurverschil van 11 graden tussen buiten en binnen had over het grootste deel van de rit hebben we ΔT.
Dan kan ik berekenen dat ik een kleine 300 kg lucht opgewarmd heb (er is doorstroming, koeling dus, anders zou het pas echt heet worden in zo'n fiets).
Het verschil in geproduceerd vermogen bij dezelfde snelheid zou dus betekenen dat er genoeg energie in m'n benen/voeten/cranks/kettingblad gegenereerd wordt om de temperatuur in mijn fiets met meer dan 1 graad extra te laten stijgen.
Ik kan me niet voorstellen dat dat verschil in temperatuur op zo'n klein oppervlak (huid en metaal) niet direct voelbaar is.
Vandaar dus ook mijn grapje over dat velonauten (met ronde bladen) nooit koude voeten hebben.
(01-Nov-2024, 09:28 PM)Peter de Rond schreef: Blijft natuurlijk staan dat het concept van de Snoek een erg goed concept is.Oh zeker! Het is een prima velomobiel, en voor grote rijders momenteel in een rechte lijn denk ik het snelste dat er te koop is.
PS: Nog even een laatste aanvulling op die bladendiscussie. Zoals ik het ervaren heb vertraag je met ovale bladen het deel van de slag waarop je kracht kan zetten, en versnel je het deel van de slag waarop dat niet kan (dus waarop je het momentum nodig hebt om door te bewegen). Het gevolg daarvan is dat je dus meer tijd hebt om kracht te zetten in hetzelfde deel van de omwenteling, oftewel; je kan meer langer kracht zetten per omwenteling. Het vermogen dat je trapt zou dus hoger uit moeten komen wanneer je op ovale bladen ingespeeld bent.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.