4 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 1 uur geleden door datakneder.)
Als we een met een motor aangedreven fiets hebben, zal een ovaal blad geen invloed hebben. Hooguit zal een ovaal blad een negatieve invloed hebben omdat bij gelijke kracht op de pedalen het toerental van de trapas zal variëren.
Dus het gaat er om dat er een claim is dat een ovaal blad ervoor zorgt dat een mens beter zijn krachten op de pedalen kwijt kan, zoals 365cycle ook aangeeft. En dat zou ook een verklaring kunnen zijn dat er mensen zijn de er bij zweren en anderen die er niet fijn op fietsen. Het effect is dat je langer kracht kunt zetten op de trappers als dat nuttig is voor de aandrijving, en dat het punt waarop het moeilijk is om kracht om te zetten in snelheid, kleiner wordt.
Stel we nemen de verticale as als 0°. En stel dat we effectief kunnen trappen tussen -45° en 45°. En stel dat we alleen duwen en niet trekken. (Dit is alleen om het rekenen eenvoudig te maken), en we kijken alleen naar het linkerbeen, dan zal die in een kwart van één rotatie energie leveren. In één minuut fietsen zal dus 15 seconden het been kracht leveren voor de aandrijving.
Bij een ovaal blad wordt dit een iets ander verhaal. Omdat in dit effectief gedeelte van de rotatie het blad op z'n grootst is zal de rotatiesnelheid kleiner zijn. Hierdoor zal je bij hetzelfde toerental (Edit: Dit is natuurlijk onafhankelijk van het toerental dat gelijk blijft)) je in een minuut méér tijd in deze fase zitten. Je zult dus meer dan 15 seconden kracht leveren voor de aandrijving.
Het gevolg is dus dat er ook een kortere rustfase voor de spieren zal zijn. Of dit prettig is zal, mijns inziens, heel persoonsgebonden zijn. Ook kun je je afvragen of je bij een ovaal blad met hetzelfde toerental fietst. Bij kortere cranks gaat die overduidelijk naar boven. Ik kan me voorstellen dat bij een ovaal blad dit ook verandert.
Dus het gaat er om dat er een claim is dat een ovaal blad ervoor zorgt dat een mens beter zijn krachten op de pedalen kwijt kan, zoals 365cycle ook aangeeft. En dat zou ook een verklaring kunnen zijn dat er mensen zijn de er bij zweren en anderen die er niet fijn op fietsen. Het effect is dat je langer kracht kunt zetten op de trappers als dat nuttig is voor de aandrijving, en dat het punt waarop het moeilijk is om kracht om te zetten in snelheid, kleiner wordt.
Stel we nemen de verticale as als 0°. En stel dat we effectief kunnen trappen tussen -45° en 45°. En stel dat we alleen duwen en niet trekken. (Dit is alleen om het rekenen eenvoudig te maken), en we kijken alleen naar het linkerbeen, dan zal die in een kwart van één rotatie energie leveren. In één minuut fietsen zal dus 15 seconden het been kracht leveren voor de aandrijving.
Bij een ovaal blad wordt dit een iets ander verhaal. Omdat in dit effectief gedeelte van de rotatie het blad op z'n grootst is zal de rotatiesnelheid kleiner zijn. Hierdoor zal je bij hetzelfde toerental (Edit: Dit is natuurlijk onafhankelijk van het toerental dat gelijk blijft)) je in een minuut méér tijd in deze fase zitten. Je zult dus meer dan 15 seconden kracht leveren voor de aandrijving.
Het gevolg is dus dat er ook een kortere rustfase voor de spieren zal zijn. Of dit prettig is zal, mijns inziens, heel persoonsgebonden zijn. Ook kun je je afvragen of je bij een ovaal blad met hetzelfde toerental fietst. Bij kortere cranks gaat die overduidelijk naar boven. Ik kan me voorstellen dat bij een ovaal blad dit ook verandert.