1 uur geleden
(, 09:52 AM)Hoekie schreef: Ik krijg het idee dat juist (de kop van) Noord-Holland het beste is. Of Flevoland.
In Zeeland kan het goed, maar op veel plekken is ook een drama.
Hmm... het gras bij de buren?
OK, in de 'echte Kop', de Wieringermeer (Wieringerwaard, Anna Paulownapolder) kun je, als het wegdek niet al te teleurstellend is, aardig doorkarren. Tamelijk rechtdoor, en ik ben duidelijk niet de enige die echt niet zou weten wat ik in Kreileroord zou moeten. Rechtdoor & rustig, nou nog gunstige wind...
De kuststrook is tamelijk toeristisch, en in West Friesland (grofweg het gebied tussen Schagen - Medemblik - Enkhuizen - Hoorn) is het al heel snel dorp-in-dorp-uit. De dijk tussen Medemblik en Enkhuizen is wel een leuk fietspad, maar erg smal en druk. Op een racefiets is dat met mooi weer ook al een oefening in geduld.
Ach, met een goede route kan er vast veel, maar het is veel makkelijker om die goede route in Flevoland te leggen. Zij het in de Noord-Oost-Polder nog iets makkelijker dan in de Flevopolder(s) zelf, maar wellicht vooral omdat ik daar de weg(en) veel beter ken. Tussen Almere en Lemmer kun je bijna het hele stuk bovenop of aan de buitenkant van de dijk fietsen, met alleen structureel oponthoud in Lelystad en Urk. Dat is wel een mooie route voor wie het niet te rustgevend vindt. Van Lelystad naar Ketelbrug heb je nog wel wat smalle passages op de dijk (veeroosters / slagbomen), en soms fiets je tussen de schapen.
Oh, en de Afsluitdijk natuurlijk!
Als die ooit weer eens opengaat...
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'