(, 11:50 AM)365cycle schreef: Over klimmen op de ligger, dit is ook mijn ervaring: Klimmen op de ligfiets (Fietsersafstappen.nl - Walter Hoogerbeets)
Mooie schrijver, mooi verhaal:
Walter schreef:Een traditionele sportfiets biedt de mogelijkheid om andere spieren dan je beenspieren te gebruiken. Dit gebeurt wanneer je uit het zadel komt, het stuur heen en weer gaat wrikken. De spieren in je armen en torso komen in actie. De overdracht van deze energie naar je pedalen gaat natuurlijk lang niet zo efficiënt als die uit je beenspieren, maar extra energie is extra energie dus je gaat harder. Op zo’n klim is een gewone sportfiets sneller.
Maar er komt een moment dat die energievoorraad uitgeput is. Die voorraad kan alleen aangevuld worden via het bloed, dus het hart-longsysteem is de beperkende factor geworden. Dit zijn de klimmen waarop goede wielrenners in het zadel blijven zitten.
Eerste stuk akkoord, op de Keutenberg (of La Redoute voor de Belgen onder ons) is de ligfiets kansloos.
Maar ik begon al te grinniken bij "Dit zijn de klimmen waarop goede wielrenners in het zadel blijven zitten."
Ah, Pogacar, Contador, Pantani, Gaul, Bahamontes... stuk voor stuk mannen die op een klim eigenlijk geen zadel nodig hebben of hadden, dus geen goede wielrenners? Hehe. Ik zou zeggen, pak ze al die klimrecords dan eens af. Op zijn minst die tijd van Gaul op de Ventoux, 1 uur 2 minuten op een stalen fiets met onderdelen (kleding, voedsel, wegdek) uit 1958! Het lastig kan dat nou zijn... Charly reed naar men zegt zelfs zonder carbon zolen in zijn wielerschoenen .
Goed, natuurlijk is goed kunnen ademhalen belangrijk voor een aerobe inspanning. Up to a point. Er worden ook best wat hardloopwedstrijden georganiseerd in de bergen, en als de bergen steil genoeg zijn, zijn de beste hardlopers bijna zo snel als profrenners. Sneller zijn ze meestal niet, ook al weegt de fiets van een hardloper precies nul kilo. Kennelijk legt een renner het dan op hartlongcapaciteit toch niet vreselijk af tegen een hardloper, die in zijn ademhaling volgens mji niet bijzonder sterk beperkt wordt door zijn houding. Dat de ligfiets hier een groot voordeel zou scheppen lijkt me een excentrieke n=1 van Walter, of gewoon een alleraardigst broodje aap.
Het grootste voordeel voor een ligfiets zie ik bij echt bizarre hellingen zoals Pozza San Glisente, namelijk het comfort van het type 'niet omvallen' van een trike. Ook niet bij 2 kilometer per uur, of wat er nog maar mogelijk is bij 37% hellingsgraad...
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'