Banden, banden en nog eens banden
|
Berichten: 1.819
Topics: 107
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7479
2629 x bedankt in 1245 berichten
03-Feb-2025, 10:18 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 03-Feb-2025, 10:31 PM door Hoekie.)
(03-Feb-2025, 08:04 PM)Arend-Jan schreef: De standaard SnoekL velgen vind ik drama (omleggen van banden gaat echt zwaar bij die krengen), maar 4mm breedte merk je helaas wel vrij duidelijk terug in toegenomen draaicirkel, dus ik heb ze toch nog maar even niet gewisseld.
Velomobiel.nl heeft de vraag op het Duitse forum voorgelegd.
https://www.velomobilforum.de/forum/inde...rum.75434/
Bei viele schmale 406 Felgen gehen Reifen schwierig drauf. kennt jemand eine schmale Felge wo es einfach geht?
Berichten: 44
Topics: 3
Lid sinds: Sep 2023
Bedankt: 25
79 x bedankt in 40 berichten
, 10:33 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 10:37 AM door Snoek043.)
@365 cycle
Ik heb vroeger met een Baron X-low in Spanje gereden, Calpé. Ik weet nog dat mijn vader zei wat ik daarmee ging aanvangen. Op een dag gingen we met 2 mountainbikes en mijn lowracer een ritje maken. Een neef uit Frankrijk en mijn vader gebruikten de MTB's. We hadden ook een volgwagen met mijn moeder, tante enz.. Ik weet nog goed dat we tergend lang hebben zitten wachten op de 2 mountainbikes. Akkoord, zij waren benadeeld door hun brede banden, maar coureurs reed ik er ook allemaal uit. Ikzelf was een lichtgewicht, en de Baron was een fiets van rond de 9,5 kg. Het jammere is dat er vaak op het internet foutieve info verspreid wordt door mensen die dat wellicht zelf hebben geprobeerd maar daar flink in falen. Ik kan je zeggen, mij lijkt er niets fijner dan met een M5 CHR te gaan trainen in de bergen.
Mijn vergelijking voor de Tour de France gaat dan ook over een profrenner die met een M5 zou rijden, geen snelle ligfietser. Liefst van al zou ik in plaats van mijn NME een highracer van M5 hebben zodat ik kan afwisselen tussen de Snoek. Met de highracer rijd ik dan ook meer normalere snelheden en is het vaak fijner om mezelf te meten met snelle coureurs.
Check ook even dit verhaal: http://www.m5-ligfietsen.nl/site/NL/Nieu...Current:6/ Over Patrick Proesmans, daar heb ik een paar keer samen mee getraind. Mont-Ventoux, bergaf 107 km/u met de M5 Carbon High Racer Dat is nu wel bergaf, geef mij maar beklimmingen. Snel afdalen heb ik niet veel aan.
On topic: ik ga dan maar eens checken of ik die SV6A heb liggen. Trouwens, een Go Cycle zou die niet passen ipv de CCU? Bochten nemen is bij mij minder belangrijk.
Berichten: 5.630
Topics: 110
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 11185
8683 x bedankt in 4268 berichten
Over klimmen op de ligger, dit is ook mijn ervaring: Klimmen op de ligfiets (Fietsersafstappen.nl - Walter Hoogerbeets)
(, 10:33 AM)Snoek043 schreef: On topic: ik ga dan maar eens checken of ik die SV6A heb liggen. Trouwens, een Go Cycle zou die niet passen ipv de CCU? Bochten nemen is bij mij minder belangrijk. Een GoCycle is niet alleen ~20mm breder, maar ook ~20mm hoger dan de CCU, en steekt zowel naar voren als naar achteren 20mm verder uit. Ik vermoed dat je fiets er niet sneller van wordt als de wielen klem zitten
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 44
Topics: 3
Lid sinds: Sep 2023
Bedankt: 25
79 x bedankt in 40 berichten
, 12:41 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 12:51 PM door Snoek043.)
(, 11:50 AM)365cycle schreef: Over klimmen op de ligger, dit is ook mijn ervaring: Klimmen op de ligfiets (Fietsersafstappen.nl - Walter Hoogerbeets)
(, 10:33 AM)Snoek043 schreef: On topic: ik ga dan maar eens checken of ik die SV6A heb liggen. Trouwens, een Go Cycle zou die niet passen ipv de CCU? Bochten nemen is bij mij minder belangrijk. Een GoCycle is niet alleen ~20mm breder, maar ook ~20mm hoger dan de CCU, en steekt zowel naar voren als naar achteren 20mm verder uit. Ik vermoed dat je fiets er niet sneller van wordt als de wielen klem zitten
Fijn om te lezen dat er wel degelijk mensen zijn die positieve ervaringen hebben met de ligfiets bergop. Enige vereiste bij mij zou een kleiner blad vooraan zijn, bij de Snoek rijd ik tegenwoordig rond met een enkel 80-blad van member Hoekie. Mits een korte aanloop rijd ik zelfs met de Snoek een brug sneller op dan een coureur. Verleden jaar kwam ik met 65 km/u aanrijden en reed nog steeds een 40-tal km/u bovenop de top. In de bergen heeft zo'n groot blad weinig nut, maar op een traject met enkele bruggen is een velomobiel feitelijk ook niet te kloppen. Alleen al bij tegenwind zit je in een totaal andere klasse te rijden (vooral vanwege die aanloop).
Berichten: 5.630
Topics: 110
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 11185
8683 x bedankt in 4268 berichten
11 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11 uren geleden door 365cycle.)
(, 12:41 PM)Snoek043 schreef: Fijn om te lezen dat er wel degelijk mensen zijn die positieve ervaringen hebben met de ligfiets bergop. Die zijn er zat. Je moet sportfietsers alleen niet vergelijken met ligfietsers, maar met sportligfietsers.
De meeste ligfietsers zijn niet zo snel, net zoals de meeste fietsers dat niet zijn.
Dit bericht heeft destijds ook in racefietsland nog wel wat mensen bereikt.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 240
Topics: 0
Lid sinds: Jan 2024
Bedankt: 636
458 x bedankt in 232 berichten
3 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 3 uren geleden door Tijanus.)
(, 11:50 AM)365cycle schreef: Over klimmen op de ligger, dit is ook mijn ervaring: Klimmen op de ligfiets (Fietsersafstappen.nl - Walter Hoogerbeets)
Mooie schrijver, mooi verhaal:
Walter schreef:Een traditionele sportfiets biedt de mogelijkheid om andere spieren dan je beenspieren te gebruiken. Dit gebeurt wanneer je uit het zadel komt, het stuur heen en weer gaat wrikken. De spieren in je armen en torso komen in actie. De overdracht van deze energie naar je pedalen gaat natuurlijk lang niet zo efficiënt als die uit je beenspieren, maar extra energie is extra energie dus je gaat harder. Op zo’n klim is een gewone sportfiets sneller.
Maar er komt een moment dat die energievoorraad uitgeput is. Die voorraad kan alleen aangevuld worden via het bloed, dus het hart-longsysteem is de beperkende factor geworden. Dit zijn de klimmen waarop goede wielrenners in het zadel blijven zitten.
Eerste stuk akkoord, op de Keutenberg (of La Redoute voor de Belgen onder ons) is de ligfiets kansloos.
Maar ik begon al te grinniken bij "Dit zijn de klimmen waarop goede wielrenners in het zadel blijven zitten."
Ah, Pogacar, Contador, Pantani, Gaul, Bahamontes... stuk voor stuk mannen die op een klim eigenlijk geen zadel nodig hebben of hadden, dus geen goede wielrenners? Hehe. Ik zou zeggen, pak ze al die klimrecords dan eens af. Op zijn minst die tijd van Gaul op de Ventoux, 1 uur 2 minuten op een stalen fiets met onderdelen (kleding, voedsel, wegdek) uit 1958! Het lastig kan dat nou zijn... Charly reed naar men zegt zelfs zonder carbon zolen in zijn wielerschoenen .
Goed, natuurlijk is goed kunnen ademhalen belangrijk voor een aerobe inspanning. Up to a point. Er worden ook best wat hardloopwedstrijden georganiseerd in de bergen, en als de bergen steil genoeg zijn, zijn de beste hardlopers bijna zo snel als profrenners. Sneller zijn ze meestal niet, ook al weegt de fiets van een hardloper precies nul kilo. Kennelijk legt een renner het dan op hartlongcapaciteit toch niet vreselijk af tegen een hardloper, die in zijn ademhaling volgens mji niet bijzonder sterk beperkt wordt door zijn houding. Dat de ligfiets hier een groot voordeel zou scheppen lijkt me een excentrieke n=1 van Walter, of gewoon een alleraardigst broodje aap.
Het grootste voordeel voor een ligfiets zie ik bij echt bizarre hellingen zoals Pozza San Glisente, namelijk het comfort van het type 'niet omvallen' van een trike. Ook niet bij 2 kilometer per uur, of wat er nog maar mogelijk is bij 37% hellingsgraad...
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
|
Gebruikers die dit topic lezen: 11 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|