5 uren geleden
(, 10:51 PM)Tijanus schreef: Ah, Pogacar, Contador, Pantani, Gaul, Bahamontes... stuk voor stuk mannen die op een klim eigenlijk geen zadel nodig hebben of hadden, dus geen goede wielrenners? Hehe. Ik zou zeggen, pak ze al die klimrecords dan eens af.Je gaat hier volledig voorbij aan hoe die mannen eruit zien, en voor minimaal een enkeling nog aan de stapel chemische hulp die ze daar voor nodig hadden.
Hun lichamen zien er niet zo heel anders uit dan die van een goede amateur, maar toch gaan ze veel harder die berg op. Hun hart en longen kunnen veel meer energie leveren dan hun benen langdurig kunnen verstoken en afvoeren. Met die overcapaciteit kan je wat doen, en dat is je bovenlijf inzetten om de inspanning over een groter deel van je lijf te verdelen.
Ik zelf ben meer gebouwd op baansprinten. Zwaar, zeker in het verleden veel spiermassa, en echt geen slechte conditie maar ik jaag m'n hartslag met speels gemak en in een paar seconden van rust naar 190 bpm. Mijn beenspieren hebben overcapaciteit, maar geven het in de klim op, omdat m'n hart niet voldoende zuurstof kan brengen.
Mensen zoals ik, en met mij heel veel andere fietsers, zijn veel meer gebaat bij efficiënt omspringen met wat hart en longen kunnen leveren, en dat doe je niet door uit je zadel te klimmen.
Als we vanaf morgen de Tour de France verplicht met de ligfiets gaan rijden zullen de renners er gewoon anders uit gaan zien, of misschien worden het zelfs totaal andere personen. Maar dat een ligfietser ook op de Tour sneller gaat zijn dan een "bukfietser", daar blijf ik ondanks de grote voordelen van wielerpelotons wel echt van overtuigd.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.