14-Feb-2025, 02:07 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-Feb-2025, 04:27 PM door Tijanus.)
(13-Feb-2025, 07:56 PM)PieterTrapt schreef: Mijn ervaring op de doortrapper is dat 60/30 lekkerder fietst dan 40/20. Klein kettingblad => kleine kransjes achter => ketting loopt 'hoekiger' en kransje slijt sneller.
Zeker kransjes 11 of 12 hebben daar last van.
Een tweedehands velomobiel kopen is altijd het makkelijkst, daar zit gewoon op wat erop zit, en voor ruim 95% van de situaties werkt dat vaak prima. Maar als je met niks begint en mag kiezen kun je op dit soort details prima optimaliseren.
Even vanaf de andere kant beredenerend:
1. Op de racefiets (622 achterwiel, zelfde als de Tuna dus, dus de wielmaat kunnen we uit de overwegingen weglaten) heb ik praktisch nooit behoefte aan een verzet ('gain') kleiner dan 1,5 (of dat nu 39/26 is of 42/28 maakt natuurlijk erg weinig uit).
2. Met (heel) flink wind mee loop ik net aan tegen beentempo beperkingen aan bij een verzet van 4 (zeg 52/13).
3. De meest gebruikte (racefiets) verzetten liggen net iets onder de 3 (zeg 53/19)
4. Een Quest is 'volgens de folder' zo'n 25% sneller dan een racefiets.
Bovenstaand samenvattend denk ik dat ik in een snelle VM idealiter een bereik aan verzetten zou willen hebben van 1,5 tot 5.
En dan als het even kan lekker fijne stapjes in het bereik rond verzet 3,5.
En met relatief weining gebruik van hele kleine tandwieltjes (iets inefficiënter, en meer slijtagegevoelig).
Volgens mij zou dan mijn min of meer ideale combinatie zijn:
Achter: een "jeugdcasette" 14-28 (14-15-16-17-18-19-20-21-23-25-28)
Voor, binnenblad: een 42 voor het minimale verzet van 1,5 (42/28 in dit geval)
Voor, buitenblad: een... 70 voor het maximale verzet van 5,0 (70/14 in dit geval).
Voordelen:
- Op het grote blad een minimaal verzet van 2,5, volstaat voor mij voor praktisch alles in het vlakke noorden, inclusief bruggen etc.
- Rond de meest gebruikte verzetten heb ik stapjes van ~5%, dus geen 'gaten' en meer egale slijtage van de cassette.
- Bij 50 km/u (strak asfalt, redelijke wind) kan de ketting nog lekker op kransje 17 rollen, en niet op iets akeligs als een 12, 11 of zelfs 10...
- Brug 'af' kan ik (mocht ik dat ooit willen) het bijtrappen 'oppakken' bij een cadans van 90 ofzo, en hoef niet eerst tot een cadans van 110-120 in het luchtledige te trappen. Mijn benen houden daar namelijk echt niet van.
Maargoed, als ik naar mijn intensievere Zwift-ritjes kijk zit ik daar op een gemiddelde cadans van 85.
Bij de rustige ritjes zit de cadans vaker tussen 75 en 80.
Wie 'van nature' graag een cadans van 100 rijdt zal allicht op iets anders uitkomen.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'