Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Souplesse verbeteren
#1
Ik zou graag mijn kruissnelheid hoger krijgen. Met behoud van mijn gezondheid. Waarom ik dat zo expliciet noem volgt uit het verdere verhaal.

Nou rijd ik geen wedstrijden, en op allerhande websites staan juist aanwijzingen om je te verbeteren voor wedstrijden. Ik wil dus eigenlijk mijn zone 2 verbeteren. In mijn ogen zijn er twee opties: (1) Meer kracht kunnen leveren of (2) mijn efficiëntie verhogen. Ik wil op het laatste de focus leggen en natuurlijk met training ook het eerste bereiken.

Dus heb ik allerhande sites bekeken en daar valt een aantal zaken op. Veel sites hebben het over souplesse en dat is voor hun hetzelfde als cadans. Hoe hoger de cadans, hoe beter de souplesse. Voor mij is souplesse meer het tegengestelde van stumpen. Ik wil dus dat ik meer 'rond' ga trappen.

Zelf had ik het idee om daarmee te beginnen bij een lage cadans om goed de 'vorm' te kunnen voelen. En ik zie ook sites die dat bevestigen. Maar ook veel die hele andere dingen zeggen. Wat wel mijn ervaring is (langere tijd) dat als je net onder een bepaalde snelheid blijft hangen, je sneller kunt gaan door te focussen op je pedaalslag en dus ook 'ronder' te trappen.

Wat ik doe is tot de 30km/h versnellen op normale cadans (75-95) en dan naar zwaar te schakelen (als er een lang stuk volgt dat prima op 30+ kan). Dan zit ik op 30km/h met cadans 65. Vervolgens moet ik niet onder de 30 komen, want dan schakel ik terug. Dat is een peuleschilletje. Maar als ik dan rustig trap (zone 2) rijd ik soms zonder het te merken naar 37 km/h en een cadans van 80.

Mijn ademhaling is echt veel lager en mijn hartslag waarschijnlijk ook.

Wat ik niet doe is proberen met veel kracht de snelheid te verhogen. Ook zal ik bij hellingen terugschakelen. Ik wil mijn knieën niet aan gort trappen. Het voelt voor mij als de krachtsinspanning die ik vroeger op de rechtopfiets moest leveren als ik met andere mensen fietste. (Alléén ging ik veel harder)

Ik heb er nu twee ritten opzitten (samen +90 km). Het viel me op dat ik bij een heuveltje (2 viaducten hoog) ik met een hogere snelheid omhoog kon. Ik begon uitgerust aan het klimmetje. Ook ligt mijn gemiddelde snelheid hoger dan de kruissnelheid van de afgelopen tijd.

Ik zal voorlopig gewoon doorgaan met waar ik mee bezig ben, eigenwijs als ik ben. Maar toch ben ik benieuwd wat jullie hierover te zeggen hebben.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper


Berichten in dit topic
Souplesse verbeteren - door datakneder - , 11:50 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Mooi Twente
Ja, dat kan ik beame...Fietsbennie — 08:06 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Het eerste stuk ...Wim -de roetsende — 07:50 PM
Mooi Twente
We rijden. Mel...Wim -de roetsende — 07:43 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Moet dit in medeligg...Willeke_IGKT — 07:09 PM
Hoe zit dat nou in zo'n coconnetje?
Jammer van dat 'gaan...Willeke_IGKT — 06:46 PM
Hoe zit dat nou in zo'n coconnetje?
Alleen jammer va...Wim -de roetsende — 06:20 PM
Ligfietsfilmpjes van de tovenaar
Dank je, binnenkort ...De tovenaar — 06:08 PM
Hoe zit dat nou in zo'n coconnetje?
Aandacht voor de l...ZoefZoef — 05:23 PM
Ligfietsfilmpjes van de tovenaar
Prachtig Tovenaar, o...Lig-hen — 05:18 PM
Hoe zit dat nou in zo'n coconnetje?
Aandacht voor de lig...Fietsbennie — 03:49 PM
Hoe zit dat nou in zo'n coconnetje?
In het online artike...Thijs OO — 03:05 PM
Hoe zit dat nou in zo'n coconnetje?
Mijn ouders laten le...Hardloper — 01:56 PM
Hoe zit dat nou in zo'n coconnetje?
Net op papier gezi...Wim -de roetsende — 12:37 PM
Mooi Twente
Idem hier, erg moeil...blokdoorn — 11:15 AM
Hoe zit dat nou in zo'n coconnetje?
Net op papier gezien...JanBurp — 11:01 AM
Mooi Twente
JA ik zit daar ook m...Schemerwoude — 11:00 AM
Mooi Twente
Ze fietsen nog ie...ZoefZoef — 10:02 AM