6 uren geleden
(, 08:19 PM)365cycle schreef:(, 06:40 PM)Arend-Jan schreef: Nee, dan is de motor in de grote fiets sterker dan in de kleine fiets, maar de grote fiets is an sich niet sneller dan de kleine fiets. Bij 200W is een SL natuurlijk altijd sneller dan een GT bij 200WVolgens mij begrijp je me verkeerd. Er zijn twee modellen auto van één merk waarbij dezelfde motor in het grotere model 250 pk levert en in het kleinere model 224.
In het kleinere model draait de motor in principe op dezelfde software, maar is geen ruimte voor de grotere airbox en intercooler. De inlaat luchttemperatuur loopt daardoor hoger op en de turbo kan bij hogere toerentallen z'n volume niet meer leveren omdat ie te hard aan de buizen moet "zuigen".
De kleinere auto is daardoor langzamer dan de grotere. Nu maakt dat die motor niet uit, maar mij wel![]()
Precies dat heb ik bij de Milan SL; deze motor heeft dan anaeroob genoeg voor een flinke sprint, maar niet genoeg lucht om langdurig dicht genoeg bij m'n FTP in de buurt te rijden. Als ik diep inadem zit de carrosserie me in de weg en ik moet ik al snel vermogen lossen.
Daarnaast is m'n piekvermogen in een SL ook niet alles, de bewegingsvrijheid is beperkt en 130mm cranks zijn te kort om volop koppel in te trappen bij een redelijke cadans.
Maar jij kan in tegenstelling tot vele anderen wellicht in een sprint een pak meer vermogen leveren en compenseer je ruimschoots de voordelen die de kleinere velomobiel heeft (tenzij die bestuurder even sterk is als jij maar lijkt me straf dat er velen rond de 1000 watt kunnen trappen).
Tijdens een testrit jaren geleden kon ik met de Quattrevelo m'n maat in de Snoek er ook vlot uitrijden boven de 45 km/u. Als Arend-Jan het heeft over 30 watt, is dat niet niks als de bestuurders even sterk zijn, maar dat zijn ze toch wel heel zelden.