Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ombouw Berg Ferrari skelter tot ligfiets
Proefrit met de Berg Ferrari ligfiets.
Gisteren voor het eerst gereden met  de omgebouwde skelter tot ligfiets, het hele weekend doorgewerkt, en ik was zo benieuwt of dit project kan werken, of dat ik de hele winter voor niets heb gewerkt, ik heb er op gereden toen het nog een skelter was, en daar was ik niet zo tevreden mee.
Nu omgebouwd naar naar een ligfiets heb ik er gisteren wel vertrouwen in gekregen dat het een bruikbare ligfiets kan worden.
Ten eerste het sturen, dat ging aardig goed door het onderstuur en de voorwielophanging met fusees en luchtvering, wat kleine dingen zijn er nog, in de fusees zitten verkeerde kogelkransen, die passen niet bij de cubs, is net als bij een balhoofd van een fiets.
Een stuurstang loopt niet gelijk op met de onderarm, waardoor bij het inveren de wielstand verandert,  en ik zet er nog een verstelbare hydraulische stuurdemper op, dan heb je een meer regelmatige stuurbeweging.
Dan de motoren, een Panasonic middenmotor. 350 wat, 36v die drijft een 7 versnelling naaf aan, en die weer het rechter achterwiel, dat ging eigenlijk goed, ik moet nog even zien of de overbrengingen zo goed zijn, ik heb alleen op een straat met gravel gereden en met weinig hoogte verschil.
Het linker wiel wordt aangedreven door een 250 W achterwielmotor, 24 V, daar tussen zit een 2 versnellingsnaaf van Sturmey Archer, gemonteerd op een fiets moet je die schakelen door even achteruit te trappen, bij mij gaat dat dus niet, dat moet gebeuren door de motor even achteruit te draaien, dat heb ik voorlopig met de hand gedaan maar dat moet in de toekomst met een elektromotortje.
De fabrikant zegt dat het verschil tussen lage/hoge versnelling 130 % is, daarom heb ik deze naaf er tussen gezet, want dan heeft het motortje bergop veel meer kracht, en ik heb gemerkt dat in de lage versnelling het motortje op een vlakke weg , alleen de fiets opgang kan brengen, zonder dat ik meetrap.
Hier laat ik het even bij, later schrijf ik nog een bijdrage over de remmen, groet uit het Boheemse Woud.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT

Berichten in dit topic
RE: Ombouw Berg Ferrari skelter tot ligfiets - door PlantageBohémien - 8 uren geleden

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
..ik nooit meer dyne...ZoefZoef — 04:19 AM
Misschien eens kijke...365cycle — 02:04 AM
Kabel overigens ...ZoefZoef — 11:11 PM
Kabel overigens ni...Wim -de roetsende — 10:33 PM
Mwah, ik vind het ...JarnoH — 10:17 PM
Ik eindelijk na bijn...ZoefZoef — 09:47 PM
M5 LowRacer van Hans
Wel fijn dat hij...Roepers — 08:51 PM
De “ethische” regels van de ligfietser
Nou wij zouden niet ...Hardloper — 08:09 PM
Proefrit met de Berg...PlantageBohémien — 08:07 PM
Fietshelm en hoofdsteun
Ik heb dus deze: htt...Wim -de roetsende — 05:28 PM
Fietshelm en hoofdsteun
Ik heb een Abus helm...Tom Fekkes — 05:25 PM
Fietshelm en hoofdsteun
bij de meeste zit ...Wim -de roetsende — 05:23 PM
Fietshelm en hoofdsteun
Dit is geen antwoo...datakneder — 05:14 PM
Nieuwe website InterCityBike
Zijn die reflectie...Wim -de roetsende — 04:54 PM
Fietshelm en hoofdsteun
Dit is geen antwoord...melle z — 04:48 PM
Achtervork & neuspijp(en) M5 - Citymate...
Wat is de diameter v...melle z — 04:45 PM
M5 LowRacer van Hans
Wel fijn dat hij...datakneder — 04:21 PM