8 uren geleden
Voor het geld dat die kettingkast van republicdutch.com moet kosten en alle aanpassingen die ik er aan zou moeten doen ga ik liever door met zelf knutselen.
Je moet denk ik ook de rechter crank plus voorblad loshalen om die kettingkast te monteren. Ik wil het zo maken dat dit niet nodig is.
De kans dat je zelf of iemand anders tegen zo'n houten pootje aanragt zodat het breekt is natuurlijk niet volledig uit te sluiten. Ik heb twee ideeen voor zo'n scenario.
1. in de reparatieset die ik altijd bij me heb zit een klein rolletje klusplakband, waarschijnlijk kan ik zo'n gebroken pootje daarmee wel provisorisch repareren, desnoods met een bandenlichter erbij ofzo.
2. in een noodgeval kan ik de hele kettingafscherming eraf halen, in mijn tas proppen en verder fietsen. Alle onderdelen van mijn kettingafscherming zijn met dat in gedachten gemaakt. In de praktijk heb ik dit nog nooit hoeven doen.
Ik heb zelf ook wat ervaring met het buigen van hout. Ik heb voor mijn werkwijze gekeken naar instrumentenbouwers, die gebruiken een apparaat met een hete metalen buis om hout over heen te buigen, zoals bijvoorbeeld deze: https://baptist.nl/schaven/mini-schaven/...ighulpstuk (de categorie waarin ze het apparaat geplaatst hebben is een beetje raar eigenlijk). Om voor geen geld iets vergelijkbaars te bereiken heb ik een metalen plaat uit een afgedankte PC-systeemkast in een kromme vorm met een platte onderkant gebogen. Die zet ik op het fornuis om hem heet te maken en daar buig ik hout overheen.
Hout weken, stomen of met kokend water behandelen heb ik ook wel eens geprobeerd, maar ik ben geen videos tegengekomen waarin instrumentenbouwers het zo doen. Als ik hout wat langduriger over het hete buigijzer heen wil duwen dan maak ik het tussendoor wel vochtig met een doek, om schroeiplekken te voorkomen.
Je kunt krommingen met een kleine radius goed stijf krijgen door deze te maken uit meerdere op elkaar geplakte dunne lagen.
Je moet denk ik ook de rechter crank plus voorblad loshalen om die kettingkast te monteren. Ik wil het zo maken dat dit niet nodig is.
De kans dat je zelf of iemand anders tegen zo'n houten pootje aanragt zodat het breekt is natuurlijk niet volledig uit te sluiten. Ik heb twee ideeen voor zo'n scenario.
1. in de reparatieset die ik altijd bij me heb zit een klein rolletje klusplakband, waarschijnlijk kan ik zo'n gebroken pootje daarmee wel provisorisch repareren, desnoods met een bandenlichter erbij ofzo.
2. in een noodgeval kan ik de hele kettingafscherming eraf halen, in mijn tas proppen en verder fietsen. Alle onderdelen van mijn kettingafscherming zijn met dat in gedachten gemaakt. In de praktijk heb ik dit nog nooit hoeven doen.
Ik heb zelf ook wat ervaring met het buigen van hout. Ik heb voor mijn werkwijze gekeken naar instrumentenbouwers, die gebruiken een apparaat met een hete metalen buis om hout over heen te buigen, zoals bijvoorbeeld deze: https://baptist.nl/schaven/mini-schaven/...ighulpstuk (de categorie waarin ze het apparaat geplaatst hebben is een beetje raar eigenlijk). Om voor geen geld iets vergelijkbaars te bereiken heb ik een metalen plaat uit een afgedankte PC-systeemkast in een kromme vorm met een platte onderkant gebogen. Die zet ik op het fornuis om hem heet te maken en daar buig ik hout overheen.
Hout weken, stomen of met kokend water behandelen heb ik ook wel eens geprobeerd, maar ik ben geen videos tegengekomen waarin instrumentenbouwers het zo doen. Als ik hout wat langduriger over het hete buigijzer heen wil duwen dan maak ik het tussendoor wel vochtig met een doek, om schroeiplekken te voorkomen.
Je kunt krommingen met een kleine radius goed stijf krijgen door deze te maken uit meerdere op elkaar geplakte dunne lagen.