02-Jun-2025, 08:22 PM
Ik was even helemaal niet blij in een verder leuke rit.
De weg door een natuurgebied had verkeersdrempels met ruimte erlangs om zonder hobbel erlangs te fietsen.
En toen opeens had de scheiding tussen drempel en vlak wel paaltjes.
Boem.
En een stoeprand ruim om de paaltjes.
Ik ben meteen gestopt om naar de voorkant en bodem van de fiets te kijken maar het bleek om mijn wiel en band te gaan.
De band stond plat, binnen een minuut na de klap.
Dus de fiets naar de grasstrook, schuin op zijn kant.
Velomobiel tas eruit, inbussleutel en wiel los. Gelukkig kwam het wiel makkelijk van zijn as. Geen zichtbare schade aan de buitenband, dus bandenlichters en band eraf. Binnenband eruit en toen bedacht ik me dat mijn reserve binnenband een hollands ventiel heeft een dit wiel geen extra groot gat, alleen voor franse ventielen.
Dus binnenband proberen oppompen om het gat te vinden. Ik kreeg er met mijn handpompje niet genoeg lucht in maar ik heb ook een klein voetpomje en daarmee kon ik met mijn hand langs de band de lucht voelen ontsnappen. En toen ik de plek had vond ik ook een tweede gat er vlak naast, een snake bite zouden ze in Engeland zeggen.
Geen doosje Simson, dus de zelfklevende plakkers gebruikt. Band erom, oppompen, wiel terug, opbergen (oh, hier is mijn doosje met solutie en plakkers) wiel voelen en helemaal zacht.
Dus opnieuw wiel eruit, band eraf, plakkers terug zoeken en nu wel met een echte reparatie set geplakt. Even rustig wachten en daarna de plakker er goed op vast gewreven.
Band terug, zo goed mogelijk opgepompt, wiel terug in de fiets, opruimen, band nogmaals voelen. Fiets terug op de wielen en eindelijk weer wegrijden.
Gelukkig was de lage druk die ik met het kleine pompje kreeg genoeg om redelijk te rollen, en ik heb mijn rit als gepland afgemaakt. Het lek was op ongeveer de helft van mijn rit.
De weg door een natuurgebied had verkeersdrempels met ruimte erlangs om zonder hobbel erlangs te fietsen.
En toen opeens had de scheiding tussen drempel en vlak wel paaltjes.
Boem.
En een stoeprand ruim om de paaltjes.
Ik ben meteen gestopt om naar de voorkant en bodem van de fiets te kijken maar het bleek om mijn wiel en band te gaan.
De band stond plat, binnen een minuut na de klap.
Dus de fiets naar de grasstrook, schuin op zijn kant.
Velomobiel tas eruit, inbussleutel en wiel los. Gelukkig kwam het wiel makkelijk van zijn as. Geen zichtbare schade aan de buitenband, dus bandenlichters en band eraf. Binnenband eruit en toen bedacht ik me dat mijn reserve binnenband een hollands ventiel heeft een dit wiel geen extra groot gat, alleen voor franse ventielen.
Dus binnenband proberen oppompen om het gat te vinden. Ik kreeg er met mijn handpompje niet genoeg lucht in maar ik heb ook een klein voetpomje en daarmee kon ik met mijn hand langs de band de lucht voelen ontsnappen. En toen ik de plek had vond ik ook een tweede gat er vlak naast, een snake bite zouden ze in Engeland zeggen.
Geen doosje Simson, dus de zelfklevende plakkers gebruikt. Band erom, oppompen, wiel terug, opbergen (oh, hier is mijn doosje met solutie en plakkers) wiel voelen en helemaal zacht.
Dus opnieuw wiel eruit, band eraf, plakkers terug zoeken en nu wel met een echte reparatie set geplakt. Even rustig wachten en daarna de plakker er goed op vast gewreven.
Band terug, zo goed mogelijk opgepompt, wiel terug in de fiets, opruimen, band nogmaals voelen. Fiets terug op de wielen en eindelijk weer wegrijden.
Gelukkig was de lage druk die ik met het kleine pompje kreeg genoeg om redelijk te rollen, en ik heb mijn rit als gepland afgemaakt. Het lek was op ongeveer de helft van mijn rit.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct - Whike - Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing,