(, 10:57 AM)Snoek043 schreef: Heb jij ooit met die sandwichfairing gereden? Lijkt me in alledaags verkeer niet echt bruikbaar, maar voor lange rechte stukken is zo'n ding wel snel denk ik. Volgens de tabel van Bram zat ie bij 250 watt aan 54 km/u. Ik heb verhalen gelezen (en gehoord) dat ze daar soms met 80 km/u op het vlakke sprintten.Full fairing op een tweewieler werkt eigenlijk alleen goed als het echt windstil is. Zowel voor stabiliteit als voor snelheid.
Stabiliteit -> een driewielige velomobiel is zelfcorrigerend. Zijwind drukt de achterzijde uit de rijrichting, zeker als er wat overhang is achter het achterwiel. Stel er is wind van links, dan gaat de achterzijde dus naar rechts. De voorkant van de voorwielen wijst daardoor echter in dezelfde richting ten opzichte van de fiets; naar rechts. Gevolg is dat de fiets alsnog rechtdoor gaat. De Milans zijn daar héél goed in, gezien je zelf een SL gehad hebt is het je vast weleens opgevallen dat het zelfs bij stevige wind vaak moeilijk is om de windrichting te bepalen. Ik ben zwaar, maar meer dan een beetje spannend vond ik windkracht 8 in de Flevopolder met de GT eigenlijk niet. Ik kon nog steeds met één hand sturen en ook 40+ rijden voelde niet echt onveilig.
Een tweewieler wordt echter omver geduwd, wat je corrigeert door je voorwiel weer onder de massa te sturen. Zelfs met lichte windvlagen ga je dan dus enorm slingeren. Als je weleens gefietst hebt met diepe of zelfs dichte wielen ken je dat gevoel wel.
Snelheid -> deze had ik zelf niet verwacht; Theo van velomobiel.nl legde daar laatst e.e.a. over uit. Kwam erop neer dat de vorm die onze velomobielen nu hebben niet ideaal is bij wind recht van voren, maar wél ideaal is bij "real world situations", waarbij de wind vrijwel nooit exact recht van voren komt.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.