Ik heb een GT waar na een ongeluk ook flink aan geknutseld is. Ik ben zelf inderdaad ook bezig met zo'n bakje. Heb een zeer slordige mal gemaakt van wat isolatieschuim en plakband wat gewerkt heeft. Ik heb dus nu een bakje, maar dat is nogal lelijk, er zitten randen waar de tape geplooid was, deuken waar ik schroeven gebruikt heb enz. Het doet het wel zo, vermoed ik.
Maar eigenlijk wil ik die nog met gips vullen en mooier maken, zodat ik daar weer een afdruk van kan maken, die er dan wel een beetje acceptabel uitziet. Een nacaduct zonder bakje vangt niet alleen lucht maar ook water. En dat komt er geheid ook weer uit.
De mijne heeft een Nacaduct in het neusluikje, achteraan dat luik, net voordat de neus helemaal plat is. Die doet het daar erg goed, er komt veel lucht binnen die ook langs mijn benen stroomt, wat ik erg prettig vind als het warm is. Het is zoveel dat het bij koud weer maar bezwete benen en dalende temperatuur na zonsondergang wel eens voor kramp gezorgd heeft. Als het warme been dan in de koude lucht bovenin de fiets komt, dan koelt die snel af.
De tweede nacaduct zit voor de ruit, bij het allerlaatste stukje van de kniebobbels. Het smalle stuk zit nog tussen de bobbels, het brede erna. Het bakje begint met de V van de nacaduct en dan komt links en rechts een kwart cirkel langs de rand van de bobbel en het vlakke stuk. Wat even duurde, voordat ik het zag, het bakje is ongeveer 2 cm hoog en buigt niet mee met de zijkant. Terwijl de kap afloopt, houdt het bakje dus ergens op, daar moet dan ergens een boorgaatje naar buiten komen zodat het kan afwateren. Zover ben ik nog niet.
Via het eerste gat komt niet zo veel water binnen, daar kan ik mee leven, en dat eindigt op de onderbenen. Moet het echt wel flink regenen. Dat gat voor de ruit, daar komt veel meer binnen en het landt midden tussen je benen. Verzamelt zich eerst onderin de duct en dan ga je door een bocht, flats. Daar wil ik echt wel iets mee.
Die eerste duct stroomt vooral rond de benen, het onderlijf, de tweede doet het bovenlijf. Momenteel heb ik die dichtgeplakt in mijn zomerkap, zonder dakje. Dat ventileert wel goed.
De winterkap is denk ik wel sneller, maar ventileert me te weinig, het wordt er ook veel warmer onder, waardoor je meer gaat zweten en daar dan weer nat van wordt. Ik heb alle mogelijke gaatjes in de staart en merk wel wat trek over de schouders, maar bij vochtig, klam weer beslaat de kap snel. Zeker als je even moet stoppen. Ik rijdt dus liever met de zomerkap. Bij de winterkap heb ik de zijruitjes er maar uit gehaald. Ik weet niet of daar veel water door komt, of dat het door het zweten komt, bij een miezerbuitje stijgt ook de luchtvochtigheid in de fiets fors. Ik ben er van overtuigd dat ik met de zomerkap toch droger aankom als met het dakje erop.
Volgens mij heeft Velomobil SH een nacaduct in 3d en gaat Ben Parke dat overnemen. Een afwateringsbakje zit daar geloof ik niet bij, maar wel een mooi open/dicht systeem voor het dekseltje van de nacaduct.
Bij de Action hebben ze soms van die kneedbare epoxy in een doorzichtig buisje. (ook bij andere winkels tegen een andere prijs) Daarvan heb ik twee dammetjes gekneed die ik links en rechts bij het scharnier gootje heb geduwd. Dat houdt veel water via dat scharniergootje tegen. Check wel even of daar bij jou ook een afwateringsgaatje zit wat via de dikke versterking onder dat gootje naar de wielkasten loopt. Ik weet niet zeker of dat standaard is, links en rechts een gat van ongeveer 8mm.
p.s. de oude kap die jij mogelijk hebt was soms ook deelbaar, op de een of andere manier zit daar een raar ongeveer driehoekig gat aan de zijkant bij een overgang tussen twee delen. Dat gat lijkt me nergens voor nodig en zit ook niet op de latere kappen.
Maar eigenlijk wil ik die nog met gips vullen en mooier maken, zodat ik daar weer een afdruk van kan maken, die er dan wel een beetje acceptabel uitziet. Een nacaduct zonder bakje vangt niet alleen lucht maar ook water. En dat komt er geheid ook weer uit.
De mijne heeft een Nacaduct in het neusluikje, achteraan dat luik, net voordat de neus helemaal plat is. Die doet het daar erg goed, er komt veel lucht binnen die ook langs mijn benen stroomt, wat ik erg prettig vind als het warm is. Het is zoveel dat het bij koud weer maar bezwete benen en dalende temperatuur na zonsondergang wel eens voor kramp gezorgd heeft. Als het warme been dan in de koude lucht bovenin de fiets komt, dan koelt die snel af.
De tweede nacaduct zit voor de ruit, bij het allerlaatste stukje van de kniebobbels. Het smalle stuk zit nog tussen de bobbels, het brede erna. Het bakje begint met de V van de nacaduct en dan komt links en rechts een kwart cirkel langs de rand van de bobbel en het vlakke stuk. Wat even duurde, voordat ik het zag, het bakje is ongeveer 2 cm hoog en buigt niet mee met de zijkant. Terwijl de kap afloopt, houdt het bakje dus ergens op, daar moet dan ergens een boorgaatje naar buiten komen zodat het kan afwateren. Zover ben ik nog niet.
Via het eerste gat komt niet zo veel water binnen, daar kan ik mee leven, en dat eindigt op de onderbenen. Moet het echt wel flink regenen. Dat gat voor de ruit, daar komt veel meer binnen en het landt midden tussen je benen. Verzamelt zich eerst onderin de duct en dan ga je door een bocht, flats. Daar wil ik echt wel iets mee.
Die eerste duct stroomt vooral rond de benen, het onderlijf, de tweede doet het bovenlijf. Momenteel heb ik die dichtgeplakt in mijn zomerkap, zonder dakje. Dat ventileert wel goed.
De winterkap is denk ik wel sneller, maar ventileert me te weinig, het wordt er ook veel warmer onder, waardoor je meer gaat zweten en daar dan weer nat van wordt. Ik heb alle mogelijke gaatjes in de staart en merk wel wat trek over de schouders, maar bij vochtig, klam weer beslaat de kap snel. Zeker als je even moet stoppen. Ik rijdt dus liever met de zomerkap. Bij de winterkap heb ik de zijruitjes er maar uit gehaald. Ik weet niet of daar veel water door komt, of dat het door het zweten komt, bij een miezerbuitje stijgt ook de luchtvochtigheid in de fiets fors. Ik ben er van overtuigd dat ik met de zomerkap toch droger aankom als met het dakje erop.
Volgens mij heeft Velomobil SH een nacaduct in 3d en gaat Ben Parke dat overnemen. Een afwateringsbakje zit daar geloof ik niet bij, maar wel een mooi open/dicht systeem voor het dekseltje van de nacaduct.
Bij de Action hebben ze soms van die kneedbare epoxy in een doorzichtig buisje. (ook bij andere winkels tegen een andere prijs) Daarvan heb ik twee dammetjes gekneed die ik links en rechts bij het scharnier gootje heb geduwd. Dat houdt veel water via dat scharniergootje tegen. Check wel even of daar bij jou ook een afwateringsgaatje zit wat via de dikke versterking onder dat gootje naar de wielkasten loopt. Ik weet niet zeker of dat standaard is, links en rechts een gat van ongeveer 8mm.
p.s. de oude kap die jij mogelijk hebt was soms ook deelbaar, op de een of andere manier zit daar een raar ongeveer driehoekig gat aan de zijkant bij een overgang tussen twee delen. Dat gat lijkt me nergens voor nodig en zit ook niet op de latere kappen.