Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
instellen ligfiets
#2
Is het afstellen van een ligfiets zoveel lastiger dan het afstellen van een bukfiets? Stel het in zoals het in eerste instantie prettig lijkt en pas het beetje bij beetje aan.

Als korte persoon is een ligfiets afstellen nóg lastiger; de stuurbuis kan niet ver genoeg worden ingeschoven en moet dus worden afgezaagd (de extra lengte die in de buitenbuis schuift). Dan komen de cranks wellicht tegen het voorwiel aan waardoor sturen moeilijker wordt, en moeten kortere cranks worden aangeschaft. Uiteindelijk is het wel gelukt maar er waren heel wat ritjes nodig voor het optimaal is.

Tijdens het fietsen kun je je billen wat verzetten op het zitje om te merken wat je prettig vindt. Een stoel platter leggen geeft minder windweerstand, maar ook minder overzicht. Het is maar net wat je er voor over hebt. En alles went.

Er zijn verschillende maten zitjes. Ik ben begonnen met maat L. Dat hoort natuurlijk niet zo voor een kleiner mens, dus die heb ik later met iemand geruild voor een S. Was dat prettiger? Nauwelijks. Ik voelde ineens een schoudersteun waardoor ik minder zelf mijn hoofd omhoog hoef houden. Maar met een Ventisit paste ik er niet meer prettig tussen. Dus nu rijd ik met een warme rug.

Je eerste fiets hoeft ook niet de beste te zijn. Je moet het gewoon gaan doen.
Mijn eerste was te groot en heb ik na een jaar vervangen. Gelukkig kan dat met de huidige prijzen vrij gemakkelijk.
Litespeed Siena, Koga FPM, Optima Stinger
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Frutsel , rolrek


Berichten in dit topic
instellen ligfiets - door rolrek - 23-Mar-2026, 11:00 PM
RE: instellen ligfiets - door Bianca F - 24-Mar-2026, 12:40 AM
RE: instellen ligfiets - door Wim -de roetsende - 24-Mar-2026, 04:26 AM
RE: instellen ligfiets - door Niels van der Wal - 24-Mar-2026, 08:05 AM
RE: instellen ligfiets - door blokdoorn - 24-Mar-2026, 08:10 AM
RE: instellen ligfiets - door De tovenaar - 24-Mar-2026, 09:47 AM
RE: instellen ligfiets - door Jeroen S - 25-Mar-2026, 09:03 AM
RE: instellen ligfiets - door Hardloper - 25-Mar-2026, 11:22 AM
RE: instellen ligfiets - door Willeke_IGKT - 25-Mar-2026, 12:23 PM
RE: instellen ligfiets - door PlantageBohémien - 25-Mar-2026, 06:33 PM
RE: instellen ligfiets - door ErikSnel - 26-May-2026, 04:03 PM
RE: instellen ligfiets - door Wim -de roetsende - 26-May-2026, 06:01 PM
RE: instellen ligfiets - door Jeroen S - 26-May-2026, 04:26 PM
RE: instellen ligfiets - door bjscharp - 26-May-2026, 09:23 PM
RE: instellen ligfiets - door ZoefZoef - 26-May-2026, 09:26 PM
RE: instellen ligfiets - door Willeke_IGKT - 26-May-2026, 09:27 PM
RE: instellen ligfiets - door datakneder - 26-May-2026, 09:40 PM
RE: instellen ligfiets - door Wim -de roetsende - 26-May-2026, 09:56 PM
RE: instellen ligfiets - door martinus - 26-May-2026, 09:52 PM
RE: instellen ligfiets - door Jeroen S - 26-May-2026, 10:47 PM
RE: instellen ligfiets - door Wim -de roetsende - 27-May-2026, 06:23 AM
RE: instellen ligfiets - door Jeroen S - 27-May-2026, 07:32 AM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Mijn "nieuwe fiets"
Haakse bochten, ma...Wim -de roetsende — 10:58 PM
Gedachtes over het uitlijnen van een vm.
Misschien heb je n...datakneder — 10:54 PM
Mijn "nieuwe fiets"
Mooie fiets. Zo goed...Jeroen S — 10:27 PM
Brekende Fujin frames
Duidelijke uitleg Ar...Jeroen S — 10:23 PM
Gedachtes over het uitlijnen van een vm.
De stuurgeometrie va...Jeroen S — 10:15 PM
beginner lasapparaat advies gevraagd.
Lassen is niet heel ...melle z — 09:56 PM
beginner lasapparaat advies gevraagd.
Kijk een hoop goede ...Jeroen S — 09:49 PM
Mijn CHR Carbon High Racer
@Wim; nee, er zijn g...liggende daan — 09:46 PM
Brekende Fujin frames
Het zijn naar mijn ...Arend-Jan — 09:39 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Een groot deel van d...Jeroen S — 09:37 PM
Brekende Fujin frames
Is de fiets 20 of ...melle z — 07:17 PM
Brekende Fujin frames
Is de fiets 20 of me...Roepers — 07:05 PM
Challenge Fujin eerste generatie: risico
Ik heb een paar foto...melle z — 06:33 PM
Challenge Taifun gestolen (Utrecht)
Dat kan ik me eerl...melle z — 06:30 PM
VRAAG: Speling Veersysteem Challenge Fu...
Mooi verhaal, leerza...Jeffrey Leeflang — 05:59 PM
Gedachtes over het uitlijnen van een vm.
Ik ben de laatste ti...datakneder — 03:13 PM
Banden, banden en nog eens banden
Toch even dit plaa...Boyd Maduro — 02:49 PM