2 uren geleden
(6 uren geleden)Willeke_IGKT schreef: En ik wordt heel moe van de mensen die denken dat iedereen zomaar de cadans kan verhogen.Volg gewoon je lichaam, jij weet gewoon wat werkt voor jou. Ik zou lekker door gaan zoals je al doet. Ik schat zo in dat jij je lichaam erg goed weet in te schatten wat je kan. En dat tellen dat je laatst maar eens had gedaan, ik vind dat maar overbodige. Mocht jij niet de juiste cadans voor je lichaam rijden, dan had je dat allang gemerkt.
Ik rij nu ondertussen iets van 20 jaar ligfietsen en heb de cadans van rond de 30 naar rond de 60 gekregen en kan daar uitzonderingen naar boven in krijgen maar niet te vaak.
Het is zinloos om te blijven hameren op hoge cadans terwijl de mensen het gewoon niet kunnen.
Met mijn lage cadans heb ik ook een laag tempo. Ik vraag mij af of mijn voeten zo veel minder vaak rondgaan per kilometer.
DUS, mensen luister eerlijk naar je eigen lichaam. Deze vertelt gewoon het beste wat goed voelt. Voor mij is dat 90-100+. Maar als dat 70 of 80 is, dan is dat maar zo.
Wat betreft tips voor een beginner, wen eerst aan het ligfietsen, eventuele cadans verhogen komt later. In het begin zal mijn cadans ook lager hebben gelegen, dan dat ik nu rijd.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.